Warning: Use of undefined constant ĹWP_POST_REVISIONSĺ - assumed 'ĹWP_POST_REVISIONSĺ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/ittechtf/domains/ittechblog.pl/public_html/wp-config.php on line 72
Jak EdgeRank zepsuł mi Facebooka? | IT Tech Blog

Jak EdgeRank zepsuł mi Facebooka?

Wczoraj wieczorem postanowi┼éem doko┼äczy─ç noworoczne porz─ůdki na Facebooku. Wi─Ökszo┼Ť─ç z nas zauwa┼╝y┼éa zapewne, ┬á┼╝e po ostatnich zmianach w EdgeRanku, Facebook skuteczniej zacz─ů┼é nas chroni─ç przed nadmiarem informacji, nawet je┼Ťli bardzo lubimy takim nadmiarem by─ç zasypywani.

Jest to wpis go┼Ťcinny Tomasza Nadolnego, wsp├│┼éw┼éa┼Ťciciela gda┼äskiej agencji Projekt PR. Tomasz zajmuje si─Ö promocj─ů firm w internecie.

Na czym polega algorytm Edgerank Facebooka wyja┼Ťnia dobrze poni┼╝szy materia┼é.

Od jakiego┼Ť czasu widz─Ö coraz mniej informacji ze stron na Facebooku na moim wallu i sytuacja si─Ö pogarsza. Lajkuj─ůc stron─Ö czasem nie mam nawet szansy zobaczy─ç jej jednego statusu, bez wyszukania r─Öcznego w wyszukiwarce. Znikn─Ö┼éy mi nawet strony, kt├│re cz─Östo komentowa┼éem i lajkowa┼éem co dowodzi, i┼╝ narz─Ödzie Facebooka jest ÔÇ×do baniÔÇŁ lub zmiany nie posz┼éy w t─Ö stron─Ö, w kt├│r─ů mia┼éy p├│j┼Ť─ç. W ka┼╝dym razie narz─Ödzie jest dalece niedoskona┼ée.

Od dw├│ch tygodni usuwam znajomych, z kt├│rymi nie mam kontaktu oraz unlikeÔÇÖuj─Ö strony, kt├│re przesta┼éy mnie interesowa─ç. Wczoraj postanowi┼éem doko┼äczy─ç dzie┼éa. Straci┼éem noc, ale odzyska┼éem Facebooka. ;-)┬áOd zawsze by┼éem przekonany, ┼╝e zobacz─Ö WSZYSTKIE strony, kt├│re lubi─Ö. Nic bardziej mylnego. Po wyczyszczeniu stron zaczynaj─ůcych si─Ö od literek: A, B, C dalsze wy┼Ťwietlanie si─Ö zako┼äczy┼éo. Pomy┼Ťla┼éem: ÔÇ×Ok! Jeszcze raz i czyszcz─Ö DÔÇŁ. Zdziwi┼éem si─Ö jednak mocno, kiedy pod literk─ů A, B, C znalaz┼éem strony, kt├│rych przed chwil─ů Facebook mi nie wy┼Ťwietla┼é. Ciekawo┼Ť─ç sk┼éoni┼éa mnie do odpowiedzi na pytanie: ile ja tych stron w┼éa┼Ťciwie polubi┼éem? Licznik pokaza┼é ponad 2.000. Tu przyznam racj─Ö Facebookowi – takiej ilo┼Ťci fanpage’y nie da si─Ö ogarn─ů─ç.

Zacz─ů┼éem przegl─ůda─ç strony, kt├│re nie wy┼Ťwietlaj─ů si─Ö w feedzie i znalaz┼éem kilkadziesi─ůt takich, kt├│rych by┼éem dot─ůd aktywnym fanem, a przesta┼éy mi si─Ö pokazywa─ç. Z┼éy Facebook, z┼éy, „wrr!” – pomy┼Ťla┼éem. Nie pozosta┼éo nic innego ni┼╝ radykalne zmniejszenie ilo┼Ť─ç tych stron i dodanie stron, kt├│re obserwuj─Ö wy┼é─ůcznie z powod├│w zawodowych do list lub pod┼é─ůczenie RSS. Zacz─ů┼éem odlikeÔÇÖowywanie, porz─ůdkowanie. Po kilku przewini─Öciach myszk─ů, wy┼Ťwietlanie stron zatyka┼éo si─Ö, wi─Öc od nowa wchodzi┼éem w ÔÇ×Inne strony, kt├│re lubiszÔÇŁ i za ka┼╝dym razem pojawia┼éy mi si─Ö kolejne fanpage, kt├│rych wcze┼Ťniej Facebook nie wy┼Ťwietla┼é. To, ┼╝e ja nie ogarniam takiej ilo┼Ťci jest dla mnie oczywiste, ale wygl─ůda na to, ┼╝e Facebook tak┼╝e ma z tym problem. Dzi┼Ť portal po wylogowaniu pokazuje, ┼╝e lubi─Ö ponad 700 stron. Przegl─ůdaj─ůc je po kolei widz─Ö ich tylko oko┼éo 300, wi─Öc czyszczenie do stanu czytelnego zajmie mi jeszcze sporo czasu.

Zmiany wprowadzane przez Facebooka maj─ů kilka powa┼╝nych skutk├│w dla marek:

    • Z moich obserwacji wynika, ┼╝e strony, kt├│rym wsp├│┼éczynnik reakcji spada do kilku procent przestaj─ů si─Ö pokazywa─ç u os├│b, kt├│re maj─ů wi─Öcej ni┼╝ 150-200 znajomych i lubi─ů wi─Öcej ni┼╝ 100 stron (oceniam to na oko i patrz─Ö na strony, kt├│re podpi─Öte mam do Fanpage Trendera),
    • pod┼é─ůczanie RSS ma sens dla mnie, ale dla marki ju┼╝ nie, bo ile os├│b przejdzie rzeczywi┼Ťcie na stron─Ö klikn─ů─ç ÔÇ×lubi─ÖÔÇŁ lub skomentowa─ç post? Takie rozwi─ůzanie dobre mo┼╝e by─ç wy┼é─ůcznie dla tych, kt├│rzy Facebooka traktuj─ů jako generator ruchu na stron─Ö www. Pojawi┼éa si─Ö te┼╝ mo┼╝liwo┼Ť─ç dodawania stron do grup, ale to narz─Ödzie jest jeszcze niedoskona┼ée, gdy┼╝ grupowa─ç mo┼╝na tylko strony podpowiadane przez Facebooka,
    • kupowanie nieaktywnych fan├│w nie ma ju┼╝ ┼╝adnego sensu, bo po zwi─Ökszeniu ilo┼Ťci fan├│w, kt├│rzy s─ů zupe┼énie bierni ten wsp├│┼éczynnik jeszcze bardziej spada,
    • wielu markom, kt├│re zainwestowa┼éy w obecno┼Ť─ç na Facebooku ogromne ┼Ťrodki, zmiany w EdgeRank zrobi┼éy po prostu krzywd─Ö, gdy┼╝ pozyskani r├│┼╝nymi sposobami fani i tak nie widz─ů ich tre┼Ťci. Jedynym sposobem jest wymy┼Ťlanie kolejnych akcji, kt├│re t─Ö aktywno┼Ť─ç nap─Ödz─ů, ale to znowu zwykle generuje koszta lub konieczno┼Ť─ç wykupienia reklamy anga┼╝uj─ůcej i pewnie o to w┼éa┼Ťnie Facebookowi chodzi,
    • najlepsze strony maj─ů czytelnictwo post├│w na poziomie 40-60%, ale ju┼╝ przy aktywno┼Ťci fan├│w w okolicy 1% czytelnictwo spada do poziomu 10-20% (liczba os├│b, kt├│re widzia┼éy post), czyli p─Ötla si─Ö zaciska i problem pog┼é─Öbia. Trudno tak naprawd─Ö tak─ů stron─Ö reanimowa─ç bez p┼éatnej kampanii reklamowej, bo prze┼éamanie braku widoczno┼Ťci w feed wymaga po prostu podej┼Ťcia do tematu zupe┼énie na nowo. Sprawdza si─Ö tylko publikowanie takich tre┼Ťci, kt├│re powoduj─ů du┼╝─ů ilo┼Ť─ç udost─Öpnie┼ä, ale jak maj─ů je zacz─ů─ç udost─Öpnia─ç, skoro tre┼Ťci u┼╝ytkownicy nie widz─ů?

Czy Facebook chce zmusi─ç marki do kupowania kampanii anga┼╝uj─ůcych dotychczasowych fan├│w? Nie wiem, ale przypuszczam, ┼╝e tak. To niezbyt tani spos├│b promocji, ale bez anga┼╝uj─ůcych i czasem zupe┼énie banalnych post├│w o pogodzie i grzybach w lesie, nie ma szans na to, ┼╝ebym z przekazem strony dociera┼é do wi─Ökszo┼Ťci fan├│w.

Czy oznacza to jak─ů┼Ť ÔÇ×naturaln─ůÔÇŁ selekcj─Ö? Od lata 2011, EdgeRank nabra┼é kapitalnego znaczenia, cho─ç nie wiem czy w zamierzeniu ca┼ékiem dobre narz─Ödzie nie spowoduje, ┼╝e marki zaczn─ů masowo ucieka─ç z Facebooka, a przynajmniej zamiera─ç, nie osi─ůgaj─ůc na nim ┼╝adnych efekt├│w (wizerunkowych, czy sprzeda┼╝owych). Mo┼╝liwe, ┼╝e zostan─ů tylko najwi─Öksze korporacje, kt├│re sta─ç na nieustaj─ůc─ů p┼éatn─ů promocj─Ö. Z mojego feeda zgin─Ö┼éy przecie┼╝ strony, kt├│re tworzy┼éy ┼Ťwietn─ů tre┼Ť─ç, ciekawe akcje i kupowa┼éy kampanie reklamowe cho─çby Drevny Kocur.

W┼éa┼Ťnie tak Facebook mi i nie tylko mi po prostu si─Ö zepsu┼é…

[┼║] zdj: kavitashahi.files.wordpress.com