Warning: Use of undefined constant ĹWP_POST_REVISIONSĺ - assumed 'ĹWP_POST_REVISIONSĺ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/ittechtf/domains/ittechblog.pl/public_html/wp-config.php on line 72
Kano - nowoczesne wprowadzenie dzieci do informatyki | IT Tech Blog

Kano, czyli jak wprowadzi─ç dzieci w informatyk─Ö

Nikt nie zaprzeczy temu, ┼╝e obecny ┼Ťwiat staje si─Ö coraz bardziej skomputeryzowany. Ci─Ö┼╝ko znale┼║─ç kogo┼Ť, kto nie korzysta na co dzie┼ä z przynajmniej jednego komputera. Dzieci w nowych technologiach odnajduj─ů si─Ö prawie zawsze bardzo dobrze, ale czy robi─ů to w odpowiedni spos├│b?┬áBo przecie┼╝ nie o to chodzi o to, ┼╝eby dzieci szybko nauczy┼éy si─Ö gra─ç ┬ána komputerze lub przegl─ůda─ç s┼éodkie koty w Internecie.

W szkole naucza si─Ö jedynie technologii informacyjnej (czyli zazwyczaj ko┼äczy si─Ö na pakiecie biurowym). Oczywi┼Ťcie, jest to wiedza bardzo przydatna, ale czy dla wsp├│┼éczesnego cz┼éowieka wystarczaj─ůca? Wydaje mi si─Ö, ┼╝e negatywn─ů odpowied┼║ na to pytanie wybrali pomys┼éodawcy Kano – komputera kt├│ry ka┼╝dy mo┼╝e sam sobie z┼éo┼╝y─ç w po┼é─ůczeniu z systemem, kt├│ry ka┼╝dy mo┼╝e w ┼éatwy spos├│b oprogramowa─ç (w do┼Ť─ç prymitywny spos├│b oczywi┼Ťcie, ale i tak daleko wykraczaj─ůcy poza standardy nauczania w szkole). Projekt ruszy┼é 4 dni temu na Kickstarterze – i ju┼╝ uzbiera┼é prawie 550.000$ z za┼éo┼╝onych 100.000$!

Złożony zestaw Kano

Jak mo┼╝na si─Ö domy┼Ťli─ç na podstawie zdj─Öcia, sercem zestawu jest komputer Raspberry Pi (model B). Zawiera on te┼╝ ilustrowane ksi─ů┼╝ki z instrukcjami, kart─Ö 8GB z systemem i materia┼éami do nauki, g┼éo┼Ťnik, klawiatur─Ö z touchpadem, obudow─Ö, potrzebne okablowanie, kart─Ö WiFi, a nawet naklejki. S┼éowem: wszystko co jest potrzebne (poza monitorem) ┼╝eby z┼éo┼╝y─ç, uruchomi─ç komputer i zacz─ů─ç si─Ö nim bawi─ç. Jak wielokrotnie w prezentacji podkre┼Ťla jeden z autor├│w, Kano ma by─ç tak wci─ůgaj─ůce i proste jak klocki Lego. Do tego powinno by─ç tak intuicyjne, ┼╝e dzieci powinny same sobie umie─ç z nim poradzi─ç na podstawie instrukcji, bez ci─ůg┼éego nadzoru doros┼éych.

Tw├│rcy przygotowali 6 poziom├│w nauki

Poza wy┼╝ej wymienionymi 6 poziomami ┼Ťrodowisko oparte na Kano OS (pochodna Debiana) mo┼╝e by─ç rozbudowywane o nowe projekty. Chocia┼╝ wi─Öc obecnie ten komputerek mo┼╝e pozwoli─ç na kilkana┼Ťcie godzin nauki/zabawy z za┼é─ůczonych instrukcji, to nie jeste┼Ťmy do niech ograniczeni i je┼Ťli pomys┼é rzeczywi┼Ťcie si─Ö przyjmie, mo┼╝na liczy─ç na du┼╝y wysyp nowych kurs├│w. Ca┼éo┼Ť─ç jest oparta na oprogramowaniu Open Source, wi─Öc co bardziej ambitni nauczyciele mog─ů dowolnie modyfikowa─ç i rozbudowywa─ç istniej─ůce aplikacje i kursy, ponadto pisa─ç swoje w┼éasne – i oczywi┼Ťcie udost─Öpnia─ç je innym.

U┼╝ytkownik sam sk┼éada sw├│j komputer w ca┼éo┼Ť─ç

Idea wydaje si─Ö by─ç bardzo interesuj─ůca: pomys┼éodawcy chc─ů zmieni─ç ┬áwyra┼║ny podzia┼é w kt├│rym wszystkie aplikacje s─ů tworzone tylko przez „informatyczn─ů elit─Ö”, a zwyk┼éy u┼╝ytkownik nie potrafi zrozumie─ç nawet programu typu „Hello World” (czyli takiego, kt├│ry tylko wypisuje na ekranie jeden napis, klasyczny pocz─ůtek wszystkich kurs├│w programowania). Czy jest to potrzebne i mo┼╝liwe? Wydaje mi si─Ö, ┼╝e tak: zrozumienie idei dzia┼éania komputera mo┼╝e w┼éa┼Ťciwie od razu nasun─ů─ç rozwi─ůzania wi─Ökszo┼Ťci podstawowych problem├│w u┼╝ytkownik├│w. Warto te┼╝ zauwa┼╝y─ç, ┼╝e teoretycznie projekt nie jest skierowany wy┼é─ůcznie do dzieci, ale do wszystkich kt├│rzy chc─ů zrozumie─ç komputer i zacz─ů─ç programowa─ç, a w┼éa┼Ťciwie zrozumie─ç programowanie. Ale jako┼Ť pow─ůtpiewam, ┼╝e doro┼Ťli skusz─ů si─Ö na pe┼ény kolor├│w i rysunk├│w zestaw dla siebie.

Nietrudno sobie wyobrazi─ç, ┼╝e nawet takie podstawowe „z┼éo┼╝enie” komputera czy napisanie klasycznego w─Ö┼╝a na komputerze mo┼╝e by─ç dla dzieci niesamowit─ů frajd─ů, w dodatku z du┼╝─ů ilo┼Ťci─ů walor├│w edukacyjnych. I to w cenie raczej niewyg├│rowanej – 99$. Nie jest to chyba cena zaporowa nawet dla polskiej szko┼éy, natomiast sama idea b─Ödzie w┼éa┼Ťciwie na pewno trudna do przeforsowania i raczej nie mo┼╝emy si─Ö ┼éudzi─ç, ┼╝e co┼Ť takiego w niej zobaczymy w przeci─ůgu kilku nast─Öpnych lat. Szkoda, ale mo┼╝e je┼Ťli projekt b─Ödzie sukcesem w innych pa┼ästwach, to mo┼╝e i w Polsce kiedy┼Ť doczekamy si─Ö tak interesuj─ůcych metod nauczania informatyki?

Źródło: [1], [2]