Warning: Use of undefined constant ĹWP_POST_REVISIONSĺ - assumed 'ĹWP_POST_REVISIONSĺ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/ittechtf/domains/ittechblog.pl/public_html/wp-config.php on line 72
W crowdfundingu warto wspiera─ç ┼Ťwiadomie. 6 rad, kt├│re pozwol─ů Tobie rozs─ůdniej wydawa─ç pieni─ůdze. | IT Tech Blog

W crowdfundingu warto wspiera─ç ┼Ťwiadomie. 6 rad, kt├│re pozwol─ů Tobie rozs─ůdniej wydawa─ç pieni─ůdze.

Ostatnie wydarzenia na rynku finansowania spo┼éeczno┼Ťciowego pokaza┼éy, ┼╝e praktycznie ka┼╝dy z nas jest w stanie zebra─ç dowoln─ů kwot─Ö na sw├│j projekt w kilkana┼Ťcie godzin. Zanim jednak wp┼éacimy ci─Ö┼╝ko zarobione pieni─ůdze na czyje┼Ť konto i zrealizujemy jego marzenie, sprawd┼║my czy warto.

Ostatnie doniesienia zza oceanu dotycz─ůce projektu ÔÇ×NeuroONÔÇŁ pokazuj─ů, ┼╝e zanim przeleje si─Ö pieni─ůdze, warto dowiedzie─ç si─Ö wi─Öcej na temat pomys┼éu. U┼╝ytkownicy dopiero kilka miesi─Öcy po zako┼äczeniu akcji na portalu zacz─Öli interesowa─ç si─Ö technicznymi aspektami projektu.

Wystawieni na odstrzał

Sytuacje, w kt├│rych za┼éo┼╝yciele projekt├│w crowdfundingowych pojawiaj─ů si─Ö na celownikach ekspert├│w, s─ů coraz cz─Östsze. Nie powinni┼Ťmy jednak wini─ç za to ani projektodawc├│w, ani w┼éa┼Ťcicieli platform.

ÔÇô Pierwszym i cz─Östo najwa┼╝niejszym filtrem jeste┼Ťmy my sami, czyli wspieraj─ůcy. Je┼Ťli wraz z rozpocz─Öciem zbi├│rki nie pokusimy si─Ö o odpowiednie sprawdzenie projektu, to potem mo┼╝e by─ç ju┼╝ na to za p├│┼║no. Co prawda otrzymamy produkt, za kt├│ry zap┼éacili┼Ťmy, ale mo┼╝emy nie by─ç w pe┼éni usatysfakcjonowani ÔÇô a nie o to chodzi. Czasami mimo pocz─ůtkowego hypeÔÇÖu warto wi─Öcej poczyta─ç o projekcie i pos┼éucha─ç, co maj─ů do powiedzenia projektodawcy. W crowdfundingu warto wspiera─ç ┼Ťwiadomie ÔÇô m├│wi Marcin Galicki, za┼éo┼╝yciel platformy Wspieram.to.

Uniknij pułapek

Pierwszym krokiem do sprawdzenia projektu jest jego odpowiednia analiza. Czasami wpisanie kilku fraz w Google potrafi ca┼ékowicie rozwia─ç nasze w─ůtpliwo┼Ťci.┬á Na co jeszcze powinni┼Ťmy zwr├│ci─ç uwag─Ö? Poni┼╝ej 5 wskaz├│wek:

1. Czy projektodawca jest wiarygodny?

Warto wiedzie─ç kto finalnie dostanie nasze pieni─ůdze. Osoby, kt├│re w merytoryczny spos├│b przedstawi─ů siebie i swoj─ů kampani─Ö, maj─ů wi─Öksz─ů szans─Ö na przekonanie do siebie internaut├│w. Im wi─Öcej przydatnych dla wspieraj─ůcych informacji us┼éyszymy z filmu promuj─ůcego projekt, tym lepiej.

2. Czy opis projektu jest rzetelny?

Im staranniej jest przygotowany projekt, tym wi─Öksze ma szanse na sukces. Zwracajmy uwag─Ö na form─Ö i spos├│b, w jaki s─ů opisane cele oraz poszczeg├│lne etapy zbi├│rki danej kwoty. Dobrze przygotowane filmy i grafiki najcz─Ö┼Ťciej ┼Ťwiadcz─ů o rzetelno┼Ťci i du┼╝o ci─Ö┼╝szej pracy przy opracowaniu projektu na portalu crowdfundingowym.

3. Na czym opiera si─Ö relacja z uczestnikami?

Spos├│b, w jaki prowadzona jest komunikacja, bardzo du┼╝o m├│wi o podej┼Ťciu do wspieraj─ůcych i ich uczciwo┼Ťci. Bardzo dobrze do rozm├│w z fanami podeszli tw├│rcy gry ÔÇ×Franko 2ÔÇŁ. Podczas trwania kampanii, jak i poza ni─ů, prowadzili nieustaj─ůcy dialog z fanami, rozwiewali w─ůtpliwo┼Ťci, informowali zar├│wno o post─Öpach, jak i ewentualnych op├│┼║nieniach. Internauci mieli realny wp┼éyw na przeciwnik├│w i lokacje, jakie pojawi─ů si─Ö w grze. Nie pozostawali bez odpowiedzi, czuli si─Ö cz─Ö┼Ťci─ů inicjatywy, wr─Öcz jej wsp├│┼étw├│rcami.

4. Jak─ů kwot─Ö chc─ů zebra─ç organizatorzy zbi├│rki?

Jako wspieraj─ůcy powinni┼Ťmy dobrze sprawdzi─ç, czy pieni─ůdze, jakich potrzebuje projektodawca, s─ů adekwatne do oferowanych nagr├│d i cel├│w. Im wi─Öcej szczeg├│┼é├│w finansowych jest podanych w projekcie, tym wi─Öksza szansa, ┼╝e tw├│rcy odpowiednio przeliczyli wszystkie koszty.

5. W jaki spos├│b projekt jest komentowany przez niezale┼╝nych ekspert├│w/dziennikarzy?

W celu unikni─Öcia sytuacji, jaka spotka┼éa mask─Ö NeuroON, powinni┼Ťmy nie ba─ç si─Ö wysy┼éa─ç projektu do skomentowania przez niezale┼╝nego eksperta. Opinia osoby trzeciej zawsze b─Ödzie rzetelniejsza. Je┼Ťli projekt wzbudzi du┼╝e zainteresowanie medi├│w, to najcz─Ö┼Ťciej nie b─Ödzie potrzebne wsparcie w tym obszarze. Zainteresowani znajd─ů si─Ö sami.

6. Kto skorzysta na zrealizowanym projekcie?

Wbrew pozorom to bardzo wa┼╝ny punkt. Bardzo cz─Östo wspieraj─ůcy rozpatruj─ů swoj─ů wp┼éat─Ö z perspektywy tego, co otrzymaj─ů w zamian b─ůd┼║ komu pomog─ů. Zawsze starajmy si─Ö sprawdza─ç, czy projektodawcy w┼éa┼Ťciwie okre┼Ťlaj─ů przeznaczenie zbi├│rki. Celem samym w sobie nie jest zebranie potrzebnej kwoty, tylko finalny efekt prac prowadzonych przez organizator├│w.

B─ůd┼║my wymagaj─ůcy

Je┼Ťli b─Ödziemy egzekwowa─ç od projektodawc├│w realizacji powy┼╝szych zasad, to z pewno┼Ťci─ů nasze inwestycje w marzenia innych b─Öd─ů bardziej owocne, a Polskie finansowanie spo┼éeczno┼Ťciowe wzniesie si─Ö o poziom bli┼╝ej Kickstartera.