Warning: Use of undefined constant ĹWP_POST_REVISIONSĺ - assumed 'ĹWP_POST_REVISIONSĺ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/ittechtf/domains/ittechblog.pl/public_html/wp-config.php on line 72
Ciemna strona polskiego crowdfundingu | IT Tech Blog

Ciemna strona polskiego crowdfundingu

Crowdfunding przesta┼é by─ç chwilow─ů mod─ů dla w─ůskiej grupy pasjonat├│w. Coraz wi─Öcej projekt├│w zyskuje olbrzymi rozg┼éos medialny, kt├│ry przek┼éada si─Ö na rozpoznawalno┼Ť─ç platform i wi─Öksze zainteresowanie t─ů tematyk─ů w Polsce. Finansowanie spo┼éeczno┼Ťciowe na pewno zwi─Ökszy┼éo zaufanie internaut├│w do zbi├│rek pieni─Ödzy w internecie, jednak wci─ů┼╝ mo┼╝na trafi─ç na idee budz─ůce w─ůtpliwo┼Ťci ÔÇô czy wokalistka ma prawo krytykowa─ç swoich fan├│w, dzi─Öki kt├│rym zebra┼éa pieni─ůdze na teledysk? Czy uczciwe jest zbieranie pieni─Ödzy, kiedy ju┼╝ si─Ö je ma?

Finansowanie spo┼éeczno┼Ťciowe to nie tylko wielkie sukcesy na miar─Ö ÔÇ×Festiwalu CohabitatÔÇŁ czy gry ÔÇ×Pan Lodowego OgroduÔÇŁ. Historie ze ┼Ťwiata pokazuj─ů, ┼╝e niejednokrotnie projektodawcy nie potrafili dotrzyma─ç s┼éowa, a zebrane pieni─ůdze okaza┼éy si─Ö niewystarczaj─ůce na wydanie finalnego produktu. Czy w Polsce mo┼╝emy zapobiec takim sytuacjom? Nie, niestety nie jeste┼Ťmy w stanie tego kontrolowa─ç. To projektodawcy musz─ů zacz─ů─ç unika─ç pewnych b┼é─Öd├│w i zachowa┼ä przez kt├│re, na coraz┬á pr─Ö┼╝niej funkcjonuj─ůcy model finansowania spo┼éeczno┼Ťciowego, zaczyna pada─ç cie┼ä.

B┼é─ůd 1 ÔÇô Przeszacowanie bud┼╝etu i niewywi─ůzanie si─Ö ze z┼éo┼╝onych obietnic ÔÇô Tim Schafer, tw├│rca Full Throttle i Grim Fandango rozpocz─ů┼é zbi├│rk─Ö na now─ů gr─Ö na Kickstarterze. Z za┼éo┼╝onych 400000, zebra┼é 3,3 miliona dolar├│w. Po jakim┼Ť czasie og┼éosi┼é, ┼╝e gra nie powstanie z braku ┼Ťrodk├│w. Jaki z tego wniosek? Nie warto rozpoczyna─ç projektu bez solidnego biznes planu. Je┼Ťli nie jeste┼Ťmy w stanie optymalnie zarz─ůdza─ç zebranymi ┼Ťrodkami, nie decydujemy si─Ö na crowdfunding. Wspieraj─ůcy ufaj─ů tylko raz.

B┼é─ůd 2 ÔÇô Krytykowanie wspieraj─ůcych ÔÇô ÔÇ×da┼éa nam przyk┼éad Karolina Czarnecka, jak si─Ö zachowywa─ç nie powinni┼ŤmyÔÇŁ. Je┼Ťli wp┼éacaj─ůcych nie satysfakcjonuje efekt naszych prac to powinni┼Ťmy zada─ç sobie pytanie: dlaczego? Mo┼╝e nie byli odpowiednio poinformowani o celu zbi├│rki, albo wp┼éacili pieni─ůdze pod wp┼éywem impulsu nie zapoznaj─ůc si─Ö dobrze z opisem? Zamiast krytykowa─ç i oskar┼╝a─ç za dociekliwo┼Ť─ç, powinni┼Ťmy ich zrozumie─ç i stara─ç si─Ö wszystko wyt┼éumaczy─ç. Chodzi w ko┼äcu o du┼╝e pieni─ůdze, kt├│re ludzie wp┼éacaj─ů z w┼éasnej woli. W Polsce bardzo dobrze uda┼éo si─Ö to rozegra─ç tw├│rcom ÔÇ×Franko 2ÔÇŁ na platformie Wspieram.to, kt├│rzy przekuli krytyk─Ö w konstruktywn─ů dyskusj─Ö, a ta zaowocowa┼éa powstaniem wielu nowych postaci i grafik w finalnej wersji gry.

B┼é─ůd 3 ÔÇô Nieodpowiednia komunikacja ÔÇô je┼Ťli nie mo┼╝emy doprosi─ç si─Ö odpowiedzi na zadane pytania, to jak─ů mamy pewno┼Ť─ç, ┼╝e otrzymamy jakikolwiek produkt? Je┼Ťli kto┼Ť na pocz─ůtku zbi├│rki zarzuca tw├│rcom oszustwo, a oni nie potrafi─ů si─Ö z tych zarzut├│w wybroni─ç, to nie ma mo┼╝liwo┼Ťci, aby projekt sko┼äczy┼é si─Ö powodzeniem, a opinia medi├│w by┼éa pozytywna. Najgorsze, ┼╝e w takich sytuacjach trac─ů wszyscy ÔÇô poniewa┼╝ najcz─Ö┼Ťciej dochodzi od podwa┼╝enia ca┼éej idei crowdfundingu.

B┼é─ůd 4 ÔÇô Brak jasno sprecyzowanego celu ÔÇôzbi├│rki bazuj─ůce na emocjach i nostalgii zawsze b─Öd─ů si─Ö szybciej realizowa─ç, ale czy na tym powinno bazowa─ç finansowanie spo┼éeczno┼Ťciowe? Warto dok┼éadnie okre┼Ťli─ç zapotrzebowanie na pieni─ůdze wp┼éacaj─ůcych. Nie powinni┼Ťmy nagina─ç rzeczywisto┼Ťci w celach zarobkowych. Mimo ┼╝e zbi├│rka si─Ö uda, to wspieraj─ůcy mog─ů poczu─ç si─Ö oszukani. Zw┼éaszcza, kiedy dowiedz─ů si─Ö, ┼╝e finalny produkt nawet bez wsparcia m├│g┼éby zosta─ç zrealizowany.

Autor├│w projekt├│w crowdfundingowych w Polsce czeka jeszcze wiele pracy. Ka┼╝de naginanie rzeczywisto┼Ťci ma kr├│tkie nogi i wcze┼Ťniej czy p├│┼║niej wyjdzie na jaw. Kiedy to si─Ö stanie, trac─ů nie tylko wspieraj─ůcy, ale g┼é├│wnie potencjalni projektodawcy, poniewa┼╝ do zrealizowania swojego marzenia b─Öd─ů potrzebowa─ç nie tylko pieni─Ödzy, ale przede wszystkim jeszcze wi─Ökszego zaufania.
A te jest zdoby─ç najtrudniej.