Imagine Cup jest największy na świecie konkursem technologicznym dla studentów. Celem tego konkursu jest inspirowanie młodych ludzi do wykorzystania nowych technologii do rozwiązywania kluczowych problemów współczesnego świata. W tym roku hasło Imagine Cup brzmi „Wyobraź sobie świat, w którym technologia pomaga rozwiązać najtrudniejsze problemy ludzkości”. W tym roku w konkursie bierze udział ponad 300 000 studentów z ponad 100 krajów. Rywalizują oni w 5 konkurencjach:
- Projektowanie gier
- Media cyfrowe
- Projektowanie oprogramowania
- Technologie informatyczne
- Projektowanie systemów wbudowanych
Do tej pory odbyło się 7 edycji , gospodarzami finałów światowych byli:
- 2003: Barcelona, Hiszpania – Temat: Internet łącznikiem między ludźmi, informacją, systemami i rozwiązaniami (Link between people, information, systems, and devices, using Web services and .NET as the springboard).
- 2004: São Paulo, Brazylia – Temat: Technologie, które ułatwiają życie (Imagine a world where smart technology makes everyday life easier).
- 2005: Yokohama, Japonia – Temat: Technologie, które ułatwiają pokonywanie barier (Imagine a world where technology dissolves the boundaries between us).
- 2006: Delhi, Indie – Temat: Technologie, które umożliwiają zdrowsze życie (Imagine a world where technology enables us to live healthier lives).
- 2007: Seul, Korea Południowa – Temat: Wyobraź sobie świat, w którym technologia ułatwia edukację każdemu z nas (Imagine a world where technology enables a better education for all).
- 2008: Paryż, Francja- Temat: Wyobraź sobie świat, w którym technologia pomaga chronić środowisko (Imagine a world where technology enables a sustainable environment).
- 2009: Kair, Egipt – Temat: Wyobraź sobie świat, w którym technologia pomaga rozwiązać najtrudniejsze problemy ludzkości (Imagine a world where technology helps solve the world’s toughest problems).
- 2010: Warszawa, Polska- Temat: Wyobraź sobie świat, w którym technologia pomaga rozwiązać najtrudniejsze problemy ludzkości (Imagine a world where technology helps solve the world’s toughest problems).
Polscy studenci uczestniczą w konkursie już od 2004 roku. Już rok później zaczęły pojawiać się pierwsze sukcesy, które regularnie co roku się powtarzają. Zaczynając od roku 2005 przedstawię polskich laureatów konkursu.
2005
- I miejsce – Tworzenie Gier – Wojtek Jaśkowski, Kuba Gogolewski (Politechnika Poznańska)
- III miejsce – Tworzenie Gier – Rafał Gliszczyński, Przemysław Makosiej (Politechnika Łódzka)
2006
- I miejsce – Algorytmy – Piotr Marek Mikulski (Uniwersytet Warszawski)
- II miejsce – Algorytmy – Przemysław Dębiak (Uniwersytet Warszawski), Tomasz Błajek (Politechnika Poznańska)
- II miejsce – Film Krótkometrażowy – Julia Górniewicz (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski), Jacek Barcikowski (Politechnika Poznańska)
2007
- I miejsce – Algorytmy – Przemysław Dębiak (Uniwersytet Warszawski)
- I miejsce – Fotografia – Iwona Bielecka (Wojskowa Akademia Techniczna), Małgorzata Łopaciuk (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego)
- I miejsce – Film Krótkometrażowy – Julia Górniewicz (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski), Jacek Barcikowski (Politechnika Poznańska)
2008
- III miejsce – Projektowanie Systemów Wbudowanych – zespół Aero@PUT (Politechnika Poznańska)
- III miejsce – Projektowanie Oprogramowania (nagroda za interoperacyjność) – zespół Together (Politechnika Poznańska)
2009
- II miejsce – Mash Up – Monastery of Innovations (Politechnika Poznańska)
- Nagroda pierwszej damy Egiptu H.E. Suzanna Mubarak – kAMUflage (Politechnika Poznańska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)
- II miejsce – nagroda za interoperacyjność – FteamS
Teraz może trochę liczb i podsumowań dotyczących obecności Polskich studentów w IC 2010. Zacznijmy od Projektowania Oprogramowania. Do pierwszej rundy zgłosiło się aż 96 drużyn. Z czego do finałów krajowych (runda 2) jury zakwalifikowało 10 drużyn. Podczas tej rundy został wyłoniony tylko jeden zespół który będzie reprezentował Polskę na początku lipca w finałach światowych. Jest nim drużyna Fteams (na zdjęciu)
Teraz technologie informatyczne, aż 10% wszystkich uczestników drugiej rundy to Polacy (wśród nich też Ja :)). No i co zdarzyło się w tej konkurencji po raz pierwszy do finałowej szóstki z całego świata zakwalifikował się Polak Dominik Trojnar z Politechniki Rzeszowskiej. Jest również Microsoft Student Partnerem i prowadzi Rzeszowską Grupę IT do której również należę. Następna konkurencja to projektowanie gier 12 drużyn z Polski w rundzie drugiej co daje 8% w skali światowej. Teraz media cyfrowe w porównaniu do poprzednich konkurencji tutaj tylko 6 polskich drużyn w drugiej rundzie oraz ostatnia konkurencja projektowanie systemów wbudowanych również mniej liczna reprezentacja Polski bo 4 drużyny w drugiej rundzie.
Na koniec dodam, że osoby zainteresowane przebiegiem światowych finałów szczególnie prezentacji drużyn która odbędzie się 7 lipca oraz gali wręczenia nagród 8 lipca. Zapraszam do obserwowania mnie na blipie ^metorio bądź tagu #imaginecup. Będę tam starał się na bieżąco zdawać relacje z przebiegu imprezy.