Raport “Social Media 2010” od Internet Standard

Jeśli poszukujecie odpowiedzi na pytania związane z użytkowaniem sieci społecznościowych przez polską społeczność internetową, bądź ciekawi Was czego Polacy oczekują od oficjalnych profili firm na Facebooku, powinniście zainteresować się najnowszym raportem Internet Standard zatytułowanym: “Social Media 2010”.

Obszerny raport (104 strony) IS zawiera między innymi:

  • wyniki oglądalności najpopularniejszych portali społecznościowych,
  • wyniki finansowe najpopularniejszych portali społecznościowych,
  • “profil” przeciętnego, polskiego użytkownika social mediów,
  • wyniki badania dotyczące oczekiwań Polaków od oficjalnych profili marek,
  • raport przedstawicieli NK dotyczący ich podejścia do działań marketingowych w social media.

Twórcom raportu należy pogratulować sposobu, w jaki przedstawili wyniki badań. Raport jest bardzo przejrzysty, a przede wszystkim zawiera mnóstwo interesujących danych.

Według raportu IS pierwszą piątkę najchętniej odwiedzanych serwisów społecznościowych tworzą kolejno Facebook, Youtube, WordPress.com, Twitter oraz Youku (Chińska wersja YouTube). Co ciekawe w pierwszej pięćdziesiątce powinna znaleźć się Nasza-klasa (12,1 mln unikalnych odwiedzin), która uplasowałaby się na miejscu 47 zaraz przed Deviantart.com. Pięćdziesiątą pozycję zajmuje Netlog.com z wynikiem 12 mln unikalnych odwiedzin.

Raport potwierdza także, że firmy coraz więcej wydają na reklamę w mediach społecznościowych. W 2009 roku było to 2,5 mld dolarów; w bieżącym roku zainwestowano 3,3 mld dolarów. Analitycy przypuszczają, że firmy wydadzą około 4,4 mld dolarów w roku 2011. USA wydaje na reklamę w social media najwięcej – 67% wszystkich wydatków na reklamę w social mediach w tym roku stanowią te poniesione przez firmy amerykańskie. Nie powinien dziwić także fakt, że na Facebooku korporacje zostawiają najwięcej gotówki. 50% środków na reklamę w społecznościówkach zabiera właśnie gigant z Palo Alto.

Raport Internet Standard obrazuje także wpływ Facebookowej inwazji w rejonie Europy środkowo-wschodniej. Analiza wykresów, na których widnieją udziały największych serwisów społecznościowych w danych państwach (np. na Węgrzech czy w Czechach) pozwala stwierdzić, że serwisy te bardzo szybko tracą użytkowników na rzecz Facebooka.

A jakie są najpopularniejsze serwisy społecznościowe w Polsce? Pierwsze miejsce przypada NK, drugie Facebookowi. Trochę mnie to dziwi, gdyż niedawno dowiedzieliśmy się, że Facebook przegonił w Polsce NK. Wyniki jednak nigdy nie są miarodajne. Zakładam więc, że walka o fotel lidera trwa nadal, a te dane szybko ulegną zmianie na rzecz Facebooka. Nie chciałbym być źle zrozumiany, NK nie mam wiele do zarzucenia. Jest to specyficzny porta, o specyficznej grupie docelowej i nie można porównywać go do Facebooka, gdzie zachowanie użytkowników i ich preferencje, czy też cele, są całkowicie odmienne. Ktoś kiedyś porównał Facebooka do miasta zaś NK do wsi – w pełni się z tym zgadzam, tylko czy miasto zawsze jest lepsze od wsi? Czy osoby mieszkające na wsi należy traktować jako gorsze? Zastanówcie się i sami odpowiedzcie sobie na to pytanie.

Miejsca od 3 do 9 to kolejno społeczności grup: Gazeta.pl, WP.pl, Onet.pl, Interia.pl, GG Network (która to grupa zanotowała w tym roku 6 milionów strat), Google oraz o2.pl. Epuls nadal wypada coraz słabiej i z roku na rok rozpływa się w internetowym kociołku serwisów społecznościowych. Jestem przekonany, że za dwa lub trzy lata Epuls będzie odwiedzany sporadycznie przez niewielką grupę osób-fanów marki.

Bardzo ładnie rozwinął się serwis zadane.pl, którego nie widać w pierwszej pięćdziesiątce zestawienia. W kwestii wyników finansowych jak i samego, dynamicznego rozwoju tej platformy typu Q&A zachęcam do zapoznania się z artykułem Grzegorza Marczaka. Jeśli wierzyć liczbom podanym w jego wpisie, Zadane.pl powinno zajmować 8 miejsce w rankingu IS tym samym wyprzedzając społeczności grupy o2 (Ekspert.pl, Samosia.pl czy Planowo.pl).

NK oprócz pozycji lidera na polskim rynku serwisów społecznościowych, jest także na drugim miejscu w rankingu stron, na które internauci “mobilni” zaglądają – pierwsze miejsce przypada Google.

Raport “Social Media 2010” można pobrać w tym miejscu.

[ź] antyweb.pl, media2.pl, internetstandard.pl, Raport “Social Media 2010”