Rok 2010 w liczbach

Serwis royal.pingdom.com pokusił się o stworzenie podsumowania roku 2010. Dla porównania uzupełniłem te statystyki o dane z podsumowania roku 2009 (przygotowane przez ten sam serwis).

Podsumowanie minionego roku “w liczbach”, to ciekawy zabieg stosowany przez wiele portali technologicznych. Podawane przez autorów liczby są lekkostrawne – niestety nie są miarodajne i trudno o konkretne porównanie. Podsumowania roku robione w ten sposób nie działają na wyobraźnię czytającego, niemniej jednak warto się z nimi zapoznać.

E-maile

  • wysłano 107 trylionów maili (90 trylionów roku 2009),
  • dziennie wysyłano około 294 miliardów maili (247 miliardów w roku 2009) – z tego 262 miliardów maili to spam,
  • 89,1% spośród wszystkich wysłanych maili to spam (w roku 2009 było to 81%),
  • liczba użytkowników kont pocztowych na świecie wzrosła do 1,88 miliarda (1,4 w roku 2009),
  • 2,9 miliarda skrzynek e-mail na koniec roku 2010,

Strony internetowe

  • w sieci jest 255 milionów stron internetowych (234 miliony w roku 2009),
  • w roku 2010 pojawiło się 21,4 miliona nowych stron internetowych (47 milionów w roku 2009),

Użytkownicy internetu

Na świecie jest 1,97 miliarda użytkowników internetu (1,73 miliarda w roku 2009) – daje to 14% wzrostu w stosunku do roku poprzedniego.

Serwery

  • o 39.1% wzrosło użycie web serwera Apache (13,9% w roku 2009),
  • o 15.3% wzrosła liczba stron korzystających z IIS (-22,1% w roku 2009),
  • o 4.1% wzrosło użycie web serwera nginx (384,4% w roku 2009),
  • o 55.7% wzrosło użycie web serwera Lighttpd (-72,4% w roku 2009)

Domeny

  • 88,8 miliona domen z końcówką .com (81,8 miliona w roku 2009),
  • 13,2 miliona domen z końcówką .net (12,3 miliona w roku 2009),
  • 8,6 miliona domen z końcówką .org (7,8 miliona w roku 2009),
  • 79,2 miliona domen z końcówkami krajowymi (.pl, .ru, .de, .nl itp.) (76,3 miliona w roku 2009)
  • 7% wzrost ilości domen w stosunku do roku 2009 (8% w roku 2009 w stosunku do roku 2008)

Social media

  • 152 miliony blogów istniejących w sieci (126 milionów w roku 2009),
  • 25 miliardów tweetów na Twitterze,
  • 600 milionów użytkowników na Facebooku (350 milionów w roku 2009),
  • średnio 30 miliardów udostępnionych na Facebooku zdjęć, filmów itp. na miesiąc,
  • 70% użytkowników Facebooka pochodzi spoza USA

Przeglądarki

Filmy wideo i obrazy

  • 2 miliardy oglądanych dziennie filmów na YouTube (miliard w roku 2009) i ponad 2 miliardy na Facebooku,
  • w każdej minucie na YouTube wysyłanych jest 35 godzin filmów,
  • przeciętny Amerykanin ogląda w ciągu miesiąca 186 filmów na YouTube (182 w ciągu miesiąca w roku 2009),
  • 84% użytkowników internetu ogląda filmy online (82% w roku 2009),
  • na Flickr.com znajduje się 5 miliardów zdjęć (4 miliardy w roku 2009) i w każdej minucie dochodzi ich 3000,
  • 36 miliardów zdjęć wrzuconych na Facebooka w roku 2010 (30 miliardów w roku 2009),

Podsumowania roku 2010 dokonał także Twitter. Poniżej kilka danych. Całe zestawienie można przeczytać w tym miejscu.

Trendy na Twitterze

Wydarzenia
  • wyciek ropy w Zatoce Meksykańskiej,
  • trzęsienie ziemi na Haiti,
  • powodzie w Pakistanie,
  • konflikt Koreański.
Osobistości
  • Justin Bieber,
  • Dilma Rouseff,
  • Lady Gaga (jej konto na Twitterze obserwuje ponad 7 milionów osób),
  • Julian Assange,
  • Mel Gibson.
Filmy
  • Incepcja,
  • Harry Potter i Insygnia Śmierci,
  • Scott Pilgrim kontra świat,
  • Jak ukraść księżyc.

Najważniejszym wydarzeniem w telewizji było rozdanie nagród MTV Video Music Awards. Głósno było o iPadzie, systemie Android oraz iOS. Dużo mówiono na temat Mistrzostw Świata w RPA (oraz o Wuwuzelach). Najbardziej popularne na Twitterze tagi, które nie są związane z żadną dziedziną działalności człowieka (przykładowo BLIPowe #geriablip, #corobicjakzyc lub #pokakota) to #rememberwhen, #slapyourself, #confessiontime.

[ź] royal.pingdom.com, yearinreview.twitter.com; zdj: loichay.tumblr.com