Smartfon ze sklepu czy z drugiej ręki? Nowy raport pokazuje, co wolą klienci

Kryzys gospodarczy sprawił, że od wielu miesięcy spada sprzedaż smartfonów. Okazuje się, że jednak nie wszystkich, bo w czasach, gdy nie możemy lub nie chcemy wydawać pieniędzy na nowy telefon, coraz chętniej sięgamy po modele używane.
Smartfon ze sklepu czy z drugiej ręki? Nowy raport pokazuje, co wolą klienci

Rynek używanych smartfonów rośnie w siłę

Firma IDC zajmująca się badaniem rynku przedstawiła raport ukazujący nam kondycję rynku smartfonów w 2022 roku, z naciskiem na sprzedaż modeli używanych. Pojawiły się także prognozy dotyczące przyszłości, a te jasno wskazują, że smartfony z drugiej ręki będą tylko zyskiwać na popularności.

IDC szacuje, że w kolejnych latach sprzedaż używanych smartfonów będzie wzrastać o jakieś 10,3% każdego roku. W roku ubiegłym sprzedano 283 mln modeli z drugiej ręki, co w porównaniu z 2021 r. przekłada się na wzrost o 11,5%. Takim osiągnięciem nie może pochwalić się rynek pierwotny, który już od wielu miesięcy zalicza ciągłe spadki. Najpierw można było za to winić pandemię i przerwane łańcuchy dostaw, ale w ostatnim czasie to kryzys gospodarczy i inflacja odpowiadają za niską sprzedaż. Dodatkowo warto wspomnieć, że od rozpoczęcia pandemii znacznie wydłużył się czas użytkowania smartfonów, nie wymieniamy ich już co dwa lata, bo średnia długość życia zakupionego modelu wynosi około 43 miesiące.

Mówiąc o używanych smartfonach, nie można zapominać, że chodzi też o modele odnowione, z którymi zapewne nie raz spotkaliście się np. w ofercie operatora telekomunikacyjnego. Są to w gruncie rzeczy telefony używane, powystawowe lub nawet nowe (których opakowanie zostało uszkodzone). Profesjonalne firmy zajmują się ich odnowieniem, czyli doprowadzeniem do takiego stanu, by smartfon był “jak nowy”. Sprawdzane są pod względem technicznym, przechodzą różne kontrole, w tym jakości czy funkcjonowania, po to, by finalnie można było je sprzedać w niższej niż rynkowa cenie.

Często takie urządzenia pochodzą z popularnych wśród producentów akcji: „kup nowy telefon i oddaj nam stary a dostaniesz zniżkę”. Tego typu programy są doskonale znane w Europie i Ameryce Północnej. W ostatnim roku takich wymian również było o wiele więcej, co także ma wpływ na rynek. Firmy często decydują się na taki ruch, gdy popyt na nowe urządzenia jest zbyt niski. Napędza się jednocześnie sprzedaż modeli nowych i używanych. Dlatego właśnie większość głównych producentów smartfonów ma takie programy wymian.

Używane urządzenia wykazują większą odporność na czynniki hamujące rynek niż sprzedaż nowych smartfonów, ponieważ w wielu regionach apetyt konsumentów pozostaje wysoki. Atrakcyjne ceny mają kluczowe znaczenie dla rozwoju, ponieważ główną korzyścią pozostają oszczędności kosztów.  – zauważa IDC.