Ten silnik udowadnia, że paliwa wodorowe to przyszłość

Stworzono silnik Wärtsilä, który pracuje na mieszance wodorowej o stężeniu 25 proc. Jest to pierwsza tego typu funkcjonalna jednostka na świecie.
Cząsteczka wodoru – zdjęcie poglądowe /Fot. Pixabay

Cząsteczka wodoru – zdjęcie poglądowe /Fot. Pixabay

Naukowcy z grupy technologicznej Wärtsilä, WEC Energy Group i Electric Power Research Institute (EPRI) przetestowali największy komercyjnie eksploatowany silnik wykorzystujący mieszankę z wodorem w składzie. W kompleksowych testach, które zakończyły się w październiku 2022 r. użyto niezmodyfikowanego silnika Wärtsilä 50SG, który cały czas dostarczał energię do sieci. To największy komercyjnie eksploatowany silnik bazujący na mieszance paliw wodorowych.

Testy te stanowią wyraźny dowód na to, że technologia silników Wärtsilä może zapewnić przyszłościowe rozwiązania energetyczne, które wnoszą ogromny wkład w dekarbonizację naszej działalności. Wyniki testów z mieszanką paliwową wodoru i gazu ziemnego były znakomite. Kontynuujemy prace nad rozwojem i przystosowaniem naszych silników do pracy na paliwach odnawialnych i spodziewamy się, że do 2026 r. będziemy dysponować koncepcją silnika i elektrowni pracującej na czystym wodorze. Anja Frada, dyrektor operacyjny Wärtsilä Energy

Taki silnik Wärtsilä może pomóc w dekarbonizacji

Opublikowany raport EPRI potwierdził, że wodór (H2) można zmieszać z gazem ziemnym w celu użycia w działającym silniku Wärtsilä. Wyniki wykazały, że wodór może być bezpiecznie wykorzystywany jako paliwo w technologii silnikowej.

To w tej elektrowni przetestowano największy silnik Wärtsilä /Fot. Wärtsilä

W ciągu trzech dni testów z powodzeniem wykazano zdolność silnika do współspalania mieszanek wodorowych, przekładającą się na poprawę sprawności całej jednostki przy jednoczesnym zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych.

Osiągnięto 95-procentowe obciążenie silnika przy użyciu mieszanki H2 o objętości 25 proc. Potwierdza to elastyczność paliwową silników Wärtsilä bez uszczerbku dla sprawności. Dalsze testy wykazały, że przy zastosowaniu mieszanki 17 proc. H2 możliwe było osiągnięcie 100 proc. obciążenia silnika. Czytamy w raporcie EPRI

Warto zaznaczyć, że tę klasę silników cechuje wyższa sprawność w porównaniu z turbinami gazowymi o prostym cyklu. Im więcej korzystamy z OZE, tym więcej energii nadmiarowej zyskujemy, a wodór wydaje się być idealny do jej przechowywania. Warto wspomnieć, że wodór spala się bez obecności jakichkolwiek form węgla, także CO2. Zdolność produkcyjna elektrolizerów wodoru wynosi obecnie prawie 8 GW/rok, ale według zapowiedzi branży do 2030 r. może przekroczyć 60 GW/rok.

Czytaj też: Te fotony mogą zrewolucjonizować obliczenia i diagnostykę. Na obserwację czekaliśmy ponad 100 lat

Wśród zrównoważonych paliw, wodór będzie miał kluczowe znaczenie dla osiągnięcia zerowej emisji netto i oczekuje się, że przyczyni się do 20 proc. całkowitej redukcji CO2 potrzebnej w 2050 r.