Samolot z napędem rakietowym już po testach. Mk-II Aurora będzie wyjątkowa

Firma Dawn Aerospace ogłosiła zakończenie testów MK-II Aurora. Samolot to niezwykły, bo wyposażony w napęd rakietowy. Wkrótce takie maszyny mogą pojawić się także w Europie.
Samolot Mk-II Aurora /Fot. Dawn Aerospace

Samolot Mk-II Aurora /Fot. Dawn Aerospace

Dawn Aerospace to najszybciej rozwijający się dostawca ekologicznych napędów kosmicznych, mający ponad 15 klientów w Europie, Azji i USA oraz dysponujący 11 satelitami operacyjnymi. Udane testy samolotu z napędem rakietowym to kamień milowy w rozwoju firmy, która chce dać dostęp do przestrzeni kosmicznej wszystkim zainteresowanym.

Loty, które przeprowadzono a lotnisku Glentanner w dniach 29, 30 i 31 marca były pierwszymi, w których przetestowano napęd rakietowy. Wcześniej używano Mk-II Aurora, ale przy użyciu zastępczych silników odrzutowych. Zgodnie z komunikatem Dawn, wszystkie cele testu zostały osiągnięte.

Wyjątkowy samolot Dawn

Samolot Mk-II Aurora będzie startował i lądował poziomo /Fot. Dawn Aerospace

Mk-II Aurora ma działać na podobnej zasadzie jak zwykłe samoloty. W przeciwieństwie do tradycyjnych rakiet, pojazdy Dawn startują i lądują poziomo na pasie startowym.

Wykazanie szybkiej możliwości ponownego wykorzystania jest potwierdzeniem, że pojazdy napędzane rakietami mogą być obsługiwane tak jak komercyjne samoloty odrzutowe. Ten fakt pozwala nam na szybkie testy teraz, ale w przyszłości całkowicie zrewolucjonizuje ekonomię dostępu do przestrzeni kosmicznej. Te loty były monumentalnym osiągnięciem dla Dawn Aerospace i wynikiem lat ciężkiej pracy zespołu. Po przeprowadzeniu trzech testów w ciągu trzech dni, uważamy, że Mk-II jest najszybciej działającym samolotem wielokrotnego użytku z napędem rakietowym. Stefan Powell, dyrektor generalny Dawn

Loty testowe miały potwierdzić funkcjonalność kluczowych systemów Mk-II Aurora, a nie możliwości związanych z prędkością statku. Ta będzie stopniowo zwiększana w kolejnych próbach. Podczas komercyjnych lotów Mk-II Aurora wzniesie się na wysokość 100 km i będzie w stanie odbywać dwie takie podróże w ciągu dnia.

Po pomyślnym zakończeniu programu Mk-II Aurora, Dawn Aerospace planuje zbudować Mk-III, dwustopniowy pojazd zdolny do wyniesienia ponad 1 tony podczas lotu suborbitalnego lub dostarczenia 250-kilogramowego satelity na LEO z udziałem dodatkowego drugiego stopnia rakiety.