Ten tunel w Norwegii to prawdziwy rekordzista. Został wybudowany w konkretnym celu

W Norwegii otworzono najdłuższy tunel rowerowy na świecie, który został zbudowany konkretnie z myślą o tym środku transportu. Ma on długość 3 km i został wydrążony w górze Løvstakken.
Fyllingsdalstunnelen /Fot. Morten Wanvik/Vestland fylkeskommune

Fyllingsdalstunnelen /Fot. Morten Wanvik/Vestland fylkeskommune

Istnieje wiele sposób na zwiedzanie gór otaczających malownicze miasto Bergen, które wpisano na listę światowego dziedzictwa UNESCO – ten jest jednak wyjątkowy. Fyllingsdalstunnelen to 3-kilometrowy tunel dla rowerów, który wydrążono u podnóża góry Løvstakken. Zdaniem twórców, nie ma na świecie dłuższej tego typu konstrukcji dla rowerzystów, choć mogą z niego korzystać także piesi.

Najdłuższy na świecie tunel wybudowany specjalnie dla rowerzystów

Budowa Fyllingsdalstunnelen rozpoczęła się w lutym 2019 r. i kosztowała blisko 29 milionów dolarów. Przejazd przez tunel zajmuje nieco poniżej 10 minut, a ok. 40, jeżeli zdecydujemy się na spacer.

My, Norwegowie, jesteśmy zwykle skromnymi ludźmi, ale w tym przypadku powiedzielibyśmy, że tunel jest w 100-procentach najnowocześniejszy. Camilla Einarsen Heggernes, rzecznik firmy kolejowej Bybanen Utbygging, która zbudowała tunel

Aby przełamać monotonię pozbawionej okien przestrzeni, we wnętrzu tunelu znajdują się liczne instalacje artystyczne, a także system oświetlenia, który pomaga użytkownikowi określić, gdzie dokładnie się znajduje i jak dużo trasy jeszcze mu zostało. Doświadczenie podróży przez tunel jest podobno “niepodrabialne”, a jednocześnie otwiera na zupełnie nowe doznania.

Fot. Ronny Turøy/Bybanen Utbygging

W centralnym punkcie tunelu znajduje się instalacja “zegara słonecznego”, który pokazuje porę dnia, ponownie pomagając w orientacji odwiedzających. Tunel jest idealnie prosty, z wyjątkiem niewielkich zakrętów przy wjeździe i wyjeździe.

Fot. Ronny Turøy/Bybanen Utbygging

W tunelu są dwa pasy: pas dla rowerów o szerokości 3,5 m i pas dla pieszych oraz biegaczy o szerokości 2,5 m. Nie nachodzą one na siebie.

W całym tunelu położyliśmy niebieską gumową podłogę, podobną do bieżni lekkoatletycznej. Dzięki temu korzystanie z tunelu jest przyjemniejsze niż gdyby ktoś szedł po asfalcie. Camilla Einarsen Heggernes

Fyllingsdalstunnelen powstał jako produkt uboczny drugiej linii tramwajowej Bybanen w Bergen, która została otwarta w listopadzie 2022 r. Linia tramwajowa przez górę wymagała równoległego tunelu ewakuacyjnego, więc deweloperzy postanowili uczynić nowy tunel wielofunkcyjnym.

Fot. Ronny Turøy/Bybanen Utbygging

Podczas gdy Fyllingsdalstunnelen reklamuje się jako najdłuższy na świecie specjalnie zbudowany tunel rowerowy, 3,6-kilometrowy tunel Snoqualmie w Waszyngtonie (na wschód od Seattle) jest dłuższy. Ten były tunel kolejowy jest obecnie przejściem dla rowerzystów, biegaczy i spacerowiczów i jest częścią szlaku Palouse to Cascades State Park Trail. Nie został jednak zbudowany specjalnie do przejazdu rowerów, więc tytuł norweskiego tunelu jest jak najbardziej prawdziwy.