Istnieje wiele sposób na zwiedzanie gór otaczających malownicze miasto Bergen, które wpisano na listę światowego dziedzictwa UNESCO – ten jest jednak wyjątkowy. Fyllingsdalstunnelen to 3-kilometrowy tunel dla rowerów, który wydrążono u podnóża góry Løvstakken. Zdaniem twórców, nie ma na świecie dłuższej tego typu konstrukcji dla rowerzystów, choć mogą z niego korzystać także piesi.
Najdłuższy na świecie tunel wybudowany specjalnie dla rowerzystów
Budowa Fyllingsdalstunnelen rozpoczęła się w lutym 2019 r. i kosztowała blisko 29 milionów dolarów. Przejazd przez tunel zajmuje nieco poniżej 10 minut, a ok. 40, jeżeli zdecydujemy się na spacer.
My, Norwegowie, jesteśmy zwykle skromnymi ludźmi, ale w tym przypadku powiedzielibyśmy, że tunel jest w 100-procentach najnowocześniejszy. Camilla Einarsen Heggernes, rzecznik firmy kolejowej Bybanen Utbygging, która zbudowała tunel
Aby przełamać monotonię pozbawionej okien przestrzeni, we wnętrzu tunelu znajdują się liczne instalacje artystyczne, a także system oświetlenia, który pomaga użytkownikowi określić, gdzie dokładnie się znajduje i jak dużo trasy jeszcze mu zostało. Doświadczenie podróży przez tunel jest podobno “niepodrabialne”, a jednocześnie otwiera na zupełnie nowe doznania.
W centralnym punkcie tunelu znajduje się instalacja “zegara słonecznego”, który pokazuje porę dnia, ponownie pomagając w orientacji odwiedzających. Tunel jest idealnie prosty, z wyjątkiem niewielkich zakrętów przy wjeździe i wyjeździe.
W tunelu są dwa pasy: pas dla rowerów o szerokości 3,5 m i pas dla pieszych oraz biegaczy o szerokości 2,5 m. Nie nachodzą one na siebie.
W całym tunelu położyliśmy niebieską gumową podłogę, podobną do bieżni lekkoatletycznej. Dzięki temu korzystanie z tunelu jest przyjemniejsze niż gdyby ktoś szedł po asfalcie. Camilla Einarsen Heggernes
Fyllingsdalstunnelen powstał jako produkt uboczny drugiej linii tramwajowej Bybanen w Bergen, która została otwarta w listopadzie 2022 r. Linia tramwajowa przez górę wymagała równoległego tunelu ewakuacyjnego, więc deweloperzy postanowili uczynić nowy tunel wielofunkcyjnym.
Podczas gdy Fyllingsdalstunnelen reklamuje się jako najdłuższy na świecie specjalnie zbudowany tunel rowerowy, 3,6-kilometrowy tunel Snoqualmie w Waszyngtonie (na wschód od Seattle) jest dłuższy. Ten były tunel kolejowy jest obecnie przejściem dla rowerzystów, biegaczy i spacerowiczów i jest częścią szlaku Palouse to Cascades State Park Trail. Nie został jednak zbudowany specjalnie do przejazdu rowerów, więc tytuł norweskiego tunelu jest jak najbardziej prawdziwy.