Zarobić na MVNO?

Operator wirtualnej sieci komórkowej (MVNO) to dostawca usług komunikacji bezprzewodowej, który nie jest właścicielem infrastruktury sieci, za pośrednictwem której świadczy usługi swoim klientom. Czy ten rynek jeszcze w Polsce działa?
Zarobić na MVNO?

Stworzyli platformę, która pozwoli nawet małym firmom wejść na rynek telekomunikacyjny w formie operatów wirtualnych. MOVE Telecom widzi w swoim rozwiązaniu szansę na zróżnicowanie rynku telefonii komórkowej w Polsce. Przykładem ma być świetnie funkcjonująca rozproszona struktura dostawców internetu.

Mali i średni operatorzy odpowiadają za 56% inwestycji światłowodowych w ostatnich 5 latach. W Polsce istnieje ponad 4 tys. Dostawców internetu. Największy gracz, czyli Orange ma raptem 25-procentowy udział w rynku. Dlaczego na rynku telefonii komórkowej nie możemy tak zdywersyfikować? Zyskają zarówno firmy, które wejdą na rynek telekomunikacyjny jako quasi dostawcy oraz sami abonenci, którzy  będą mieli konkurencyjne oferty oraz zasięg 4 sieci –   mówi Członek Zarządu Move Telecom, Robert Mirek.

MVNO na platformie?

Move Telecom (opisujący się jako tzw. MVNE/A) stawia na kompleksowość swojego rozwiązania, którego przewagą ma być możliwość skorzystania z infrastruktury kilku operatorów infrastrukturalnych i udostępnienia jej operatorom wirtualnym sieci komórkowych (MVNO) działających na platformie MOVE Telecom. Większość operatorów wirtualnych zmuszona jest korzystać z usług jednego dużego gracza.

Chcemy dać naszym klientom, przyszłym dostawcom usług jak największe pole działania. Dostaną gotową platformę i nie będą zależni od infrastruktury jednego operatora. Własne MVNO dostarcza firmom również wiele innych zalet: własny brand jako SPN, nazwa sieci wyświetlana na ekranie telefonu komórkowego, własny nadruk na karcie SIM, dywersyfikacja marży i przychodów, lojalizacja klienta, a także zwiększenie identyfikacji z brandem. Udostępniamy tę technologię szeroko, wpuszczamy mały i średni biznes do branży telekomunikacyjnej – wyjaśnia Sebastian Kowalczyk, Dyrektor Zarządzający Move Telecom.

Autorska platforma przygotowana do pracy w modelu SaaS, będąca w pełni zintegrowanym rozwiązaniem OSS (systemy wsparcia operacyjnego) i BSS (systemy wsparcia biznesowego) oferuje wysoką przepustowość oraz łatwą skalowalność.  Zawiera w sobie zarówno panel operatorski, możliwość tworzenia własnych taryf, generowanie umów abonenckich, włączanie/wyłączanie usług, wybór pomiędzy modelem agencyjnym lub sub-agencyjnym, billingi, raporty, statystyki dane do fakturowania magazyn oraz zamówienia SIM. Oprogramowanie jest zoptymalizowane pod kątem usług roamingowych. Zasięg poza Polską zapewnia sieć kilkuset operatorów, z którymi Move Telecom ma podpisane umowy roamingowe.

Perspektywy

Wirtualna telefonia komórkowa intensywnie się rozwija, a nowe spółki na polskim rynku często są budowane celem późniejszej sprzedaży. Taki typ MVNO dominuje w kraju, choć w reszcie Europy model funkcjonowania jest odmienny. Wynika to z faktu, że działający na zagranicznych rynkach od lat operatorzy MVNE/A zapewnili bezpieczniejsze warunki mniejszym podmiotom, a tego w Polsce bardzo brakowało. Dzięki Move Telecom firmy działające w Polsce również otrzymują możliwość budowania biznesu MVNO i długofalowego działania – podsumowuje Daniel Kubiak, Prezes Zarządu Move Telecom.

Zdaniem twórców platformy możemy spodziewać się telekomunikacyjnej rewolucji. Jako kluczowe dodatkowe usługi MOVE Telecom  oferuje również infolinię do obsługi klientów, pełne wsparcie w zakresie wdrożenia i szkolenia zespołów, które mogą być również zarządzane przez MOVE Telecom, wsparcie w raportowaniu oraz współpracę z UKE, obsługę retencji danych, dystrybucję kart SIM i umów czy windykację.

Czy takie rozwiązanie zyska na popularności? MOVE Telecom jako swoich klientów widzi głównie firmy z branży ISP (czyli już obecnych dostawców internetu), retail, community, fundacje/organizacje charytatywne, rynek m2m (IOT), korporacje, taxi, fintechy czy nawet banki. Liczbę potencjalnych klientów szacują na od kilkuset do kilku tysięcy.

Lokowanie produktu