Od wielu lat Chrome jest liderem i raczej kolejne tego nie zmienią. Ale na dalszych miejscach trwa walka pomiędzy producentami przeglądarek – jedne zyskują, inne tracą. Jak prezentuje się obecnie podium?
Chrome, Edge, Safari – i cała reszta
Google Chrome nadal ma ogromny udział w rynku, wynoszący 64,72% . Zanotowano wzrost o 0,03 punktu w lipcu 2024 r. Trzecie miejsce zajmuje Safari firmy Apple, która jest jedyną przeglądarką na komputery stacjonarne dostępną wyłącznie w systemie macOS. Ma 9,1% (+0,07 pkt.). Mozilla Firefox pozostaje na czwartym miejscu z wynikiem 6,64% (+0,09 punktu). Chociaż nie oczekuje się, że przeglądarka dokona znaczących skoków lub wyprzedzi Safari lub Edge, może zyskać dodatkowych użytkowników z powody wycofywania przez Chrome rozszerzeń Manifest V2 oraz dodawanym ciągle, nowym funkcjom.
Koniec Manifest V2 oznacza, że niektóre rozszerzenia, jak choćby adblocki, stracą część swoich możliwości. Twórcy uBlock Origin, jednego z najpopularniejszych programów blokujących zawartość, już sugerują przejście na uBlock Lite , rozszerzenie zgodne z Manifest V3, ale… z mniejszą liczbą funkcji. Firefox nie planuje rezygnować z rozszerzeń Manifest V2.
Czytaj też: Znowu? Edge 127 otrzymuje trzy kolejne aktualizacje zabezpieczeń
Piąte miejsce w zestawieniu to Opera z rezultatem 2,91% i stratą -0,45 pkt w stosunku do czerwca. Pozostałe 2,89% rynku to inne przeglądarki, w tym Brave i Vivaldi. Podziały są więc wyraźne, a różnice pomiędzy poszczególnymi przeglądarkami takie, że z pewnością pozostaną one na swoich miejscach przez kolejne miesiące. Nie spodziewajmy się zatem w przyszłości żadnych zaskoczeń.