Statki towarowe napędzane potęgą atomu. Prace już ruszyły

Brytyjskie towarzystwo Lloyd’s Register, startup nuklearny Core Power oraz gigant w zakresie transportu morskiego Maersk rozpoczęli wyjątkową współpracę w kierunku zbadania sensu i potencjału reaktorów jądrowych IV generacji w napędzaniu statków towarowych nowej generacji.
Statki towarowe napędzane potęgą atomu. Prace już ruszyły

Do tej pory praktycznie tylko okręty wojenne sięgały po potęgę atomu. Czas to zmienić

Pomimo wyprodukowanych setek okrętów wojskowych z napędem jądrowym, w całej historii tylko cztery statki towarowe doczekały się nuklearnych generatorów w swoich maszynowniach i było to wiele dekad temu. Przeszkodą dla nich od zawsze były wysokie koszty operacyjne, konieczność posiadania wysoko wykwalifikowanych załóg oraz skomplikowane regulacje. Obecnie tylko rosyjski statek Sevmorput pozostaje w służbie, operując na trasach arktycznych. Czas to zmienić.

Czytaj też: Nierówności przechodzą do przeszłości. Te koła są rodem z dzieł sci-fi

Trzy wspomniane we wstępie podmioty mają zamiar zrewolucjonizować transport morski, dążąc do aktualizacji przepisów i utarcia szlaków dla statków towarowych napędzanych energią jądrową, aby osiągnąć tym sposobem zerową dwutlenku węgla w przemyśle morskim. Trudno się temu dziwić, bo w związku z globalnym naciskiem na dekarbonizację żeglugi do 2050 roku, energia jądrowa jest ponownie rozważana jako praktyczna alternatywa dla konwencjonalnych paliw kopalnych, które obecnie stanowią 3% globalnych emisji gazów cieplarnianych tylko w tej branży.

Trio ma zamiar postawić na zaawansowane reaktory nowej generacji, które w przeciwieństwie do tradycyjnych reaktorów są z natury bezpieczne i mniej skomplikowane w obsłudze. Chociaż nadal istnieją wyzwania techniczne, to główną przeszkodą dla konsorcjum kierowanego przez Lloyd’s Register jest kwestia prawna i dlatego właśnie aktualne wysiłki grupy koncentrują się na przedstawieniu przekonującego argumentu na rzecz jądrowych statków towarowych IV generacji, zarówno pod względem technicznym, jak i ekonomicznym, przy jednoczesnym dostosowywaniu lub aktualizacji przepisów.