Nvidia wraz z Microsoftem współpracują nad cieniowaniem neuronowym 

Aktualnie grafika komputerowa w czasie rzeczywistym i jednostki przetwarzania grafiki, czyli GPU, przeszły długą drogę, choć samo renderowanie grafiki ewoluowało wolniej niż sprzęt. Pięknie to widać na przykładzie procesorów graficznych Nvidii, które mają rdzenie Tensor, głównie przeznaczone do obliczeń AI. Od ponad siedmiu lat były one jedynie używane do takich rzeczy, jak skalowanie (DLSS), rekonstrukcja promieni (DLSS 3.5) i odszumianie oraz generowanie klatek w przypadku DLSS 4. Wkrótce sytuacja ta ulegnie zmianie dzięki renderowaniu neuronowemu. 
Nvidia wraz z Microsoftem współpracują nad cieniowaniem neuronowym 

Nvidia i Microsoft ogłosiły, że dodadzą obsługę cieniowania neuronowego do wersji zapoznawczej Microsoft DirectX w kwietniu 

Cieniowanie neuronowe będzie wykorzystywać kooperacyjne wektory i rdzenie Tensor od firmy Nvidia, aby przyspieszyć renderowanie grafiki w grach obsługujących tę technologię. Będzie to lepiej umożliwiać ogólne wykorzystanie, za pośrednictwem HLSL, czyli języka cieniowania wysokiego poziomu, tradycyjnych technik renderowania wraz z ulepszeniami sztucznej inteligencji. Głównym celem cieniowania neuronowego jest poprawa wyglądu materiałów, oświetlenia, cieni i tekstur poprzez integrację AI z etapem cieniowania potoku graficznego. Dodanie kooperatywnych wektorów, które pozwalają małym sieciom neuronowym działać na różnych etapach cieniowania, jak w cieniowaniu pikseli, bez monopolizowania GPU.    

Wektory kooperacyjne opierają się na mnożeniu macierz-wektor, więc do działania potrzebują specjalistycznego sprzętu. W tym celu mogą działać na sprzęcie XMX firmy Intel, jak również na rdzeniach Tensor firmy Nvidia. Intel wydał również oświadczenie, w którym stwierdził, że obsługa wektorów kooperacyjnych będzie zapewniona na dedykowanych procesorach graficznych Arc A i B, a także na wbudowanych procesorach graficznych Arc, które można znaleźć w procesorach Core Ultra. 

Microsoft dodaje obsługę wektorów kooperacyjnych do DirectX i HLSL, zaczynając od wersji zapoznawczej w kwietniu.  To posunie naprzód przyszłość programowania grafiki, umożliwiając renderowanie neuronowe w branży gier. Odblokowanie rdzeni Tensor na procesorach graficznych Nvidia RTX pozwoli deweloperom w pełni wykorzystać RTX Neural Shaders, aby uzyskać bogatsze, bardziej wciągające wrażenia w systemie Windows   — powiedział Shawn Hargreaves, kierownik ds. rozwoju Direct3D w firmie Microsoft. 

Poza tym wiemy, że firma Intel również będzie współprezentować sesję kooperacyjnych wektorów z firmą Microsoft, więc jedyną niewiadomą na razie wydaje się być obsługa procesorów graficznych AMD. Jeśli obsługa sterowników jest dostępna od grupy czerwonych, powinna również działać na jej procesorach graficznych, co jest zastanawiające.