Aktualizacja Windowsa ma problem z Veeam

Firma Microsoft w swoich aktualizacjach systemów Windows 10 i 11, oprócz naprawy licznych błędów (mniejszych i większych) oraz rozszerzania możliwości, często powoduje utratę kompatybilności z wieloma innymi programami. O wielu z tych problemów pisano już wielokrotnie, dlatego kolejne kłopoty nikogo nie dziwią. Tym razem aktualizacja dotknęła Veeam. Według ostatnich doniesień, obie firmy analizują znany problem, który powoduje błędy połączenia w systemach Windows 11 24H2 podczas przywracania danych z nośnika odzyskiwania.
Windows 11
Windows 11

Błąd ten dotyczy systemu Windows 11 24H2 (kompilacja 26100.3194) lub nowszym 

Veeam to firma specjalizująca się w oprogramowaniu do zarządzania danymi i tworzeniu kopii zapasowych. Ich produkty są szeroko stosowane w środowiskach korporacyjnych, aby zapewnić ciągłość działania biznesu i ochronę przed utratą danych. Dlatego nikogo nie powinno dziwić, że wszystkim tak bardzo zależy na załataniu tego problemu. 

Chociaż przyczyna problemu jest nieznana, Veeam sugeruje, że najbardziej prawdopodobną przyczyną jest zmiana wprowadzona w aktualizacji KB5051987 systemu Windows 11 24H2 z lutego. Użytkownicy Veeam Agent for Windows mogą napotkać komunikat o awarii połączenia sieciowego podczas próby przywracania plików z serwera kopii zapasowych Veeam Backup & Replication lub udziału sieciowego SMB.

Problemy z połączeniem. Wystąpił wyjątek spowodowany przez obiekt docelowy wywołania. Nie udało się nawiązać połączenia: nie znaleziono prawidłowych adresów IP. Nie można nawiązać uwierzytelnionego połączenia klient-serwer. Wywołanie SSPI nie powiodło się, zobacz wyjątek wewnętrzny. Nie można skontaktować się z lokalnym urzędem zabezpieczeń,” – taki błąd pojawia się podczas próby odzyskania danych z serwera.  Podczas przywracania z folderu udostępnionego przez SMB, użytkownicy zobaczą błąd “Wywołanie zdalnej procedury nie powiodło się i nie zostało wykonane”.

Jako że firmy pracują nad rozwiązaniem tego poważnego problemu, osobą dotkniętym taką sytuacją zaleca się odzyskanie danych za pomocą nośnika odzyskiwania Veeam wygenerowanego z urządzenia z systemem Windows 11 w starszych kompilacjach — kompilacja 26100.3037 lub niższa. 

Nośnik odzyskiwania Veeam jest oparty na Microsoft Windows RE i zawiera zastrzeżone składniki systemu operacyjnego Windows. W związku z tym Veeam nie może dostarczyć wstępnie wygenerowanego obrazu nośnika odzyskiwania Veeam,” – poinformowało Veeam w poradniku opublikowanym we wtorek.

Skala problemu jest bardzo poważna, ponieważ z usług firmy Veeam korzysta ponad 550 000 klientów na całym świecie, w tym 82% firm z listy Fortune 500 i 74% wszystkich firm z listy Global 2000. Oczywiste jest, że Microsoft w tym wypadku musi się wziąć do roboty, może nie będzie to tak szybkie, jak z Copilotem, ale z pewnością powinni naprawić to niebawem.