Intel wypuścił nowe sterowniki graficzne. Czy wzmocnią jego pozycję? 

W wielkiej wojnie gigantów technologicznych walczących o to, kto ma najlepsze GPU, na scenie dominują przede wszystkim Nvidia i AMD. Pojawia się więc pytanie, gdzie podział się Intel. “Niebiescy” wciąż produkują swoje karty graficzne i procesory, nie przejmując się zbytnio konkurencją, zwłaszcza po zeszłorocznych problemach, ale nie o tym jest ten artykuł. Tym razem chodzi o sterowniki graficzne, które mogą podnieść wydajność jego podzespołów i zwiększyć tym samym pozycję na rynku. Mowa tu o najnowszej wersji 101.6734 WHQL, po której widać, że została wydana głównie z myślą o najnowszych układach Intel Core Ultra serii 2. I znowu te handheldy… 
Intel wypuścił nowe sterowniki graficzne. Czy wzmocnią jego pozycję? 

Przedstawiamy Intel Arc GPU Drivers 101.6734 WHQL

Można spokojnie zauważyć, że główną zmianą jest optymalizacja zarządzania energią dla urządzeń przenośnych z procesorami Intel Core Ultra 200V, czyli Lunar Lake, ze zintegrowaną grafiką Intel Arc. Tym razem grupa niebieskich przede wszystkim skupiła się na poprawie wydajności i płynności w trybach niższego zużycia energii. Jest to moim zdaniem świetny ruch, ponieważ widać, że AMD chce zdominować rynek APU. W takim wypadku podzespoły handheldów wymagające mniejszego zużycia energii będą kluczowe do produkcji lepszych przenośnych konsol.  

Poza tym sterowniki Intela naprawiają istotną usterkę dotyczącą procesorów Core Ultra serii 2. Mowa tu o problemie, w którym gry niepoprawnie wykrywały i wyświetlały wszystkie obsługiwane rozdzielczości ekranu w swoich ustawieniach. Omawiana aktualizacja rozwiązuje ten problem, zapewniając użytkownikom dostęp do pełnego zakresu opcji wyświetlania. Dodatkowo grupa niebieskich podała informacje o znanych, ale nie naprawionych błędach, oto moim zdaniem najgłośniejsze z nich: 

  • SPECapc for Maya 2024: Może sporadycznie dochodzić do zamrożenia aplikacji podczas benchmarku. Jako obejście zaleca się wyłączenie zintegrowanego GPU. 
  • PugetBench for DaVinci Resolve Studio V19: Aplikacja może się zawiesić podczas uruchamiania benchmarku. 
  • Call of Duty: Black Ops 6 (DX12): W niektórych scenariuszach kampanii cienie mogą być ciemniejsze niż oczekiwano. 
  • Topaz Gigapixel AI: Może sporadycznie dochodzić do awarii podczas eksportowania obrazów. 
  • Adobe Premiere Pro: Po wykonaniu kodowania 8K AV1 w wyjściowym wideo mogą pojawić się artefakty (dotyczy Intel Core Ultra serii 2 z wbudowaną grafiką Arc). 
  • PugetBench for DaVinci Resolve Studio V19: Mogą sporadycznie występować błędy przy ustawieniu predefiniowanego benchmarku na “Extended” (dotyczy Intel Core Ultra serii 2 z wbudowaną grafiką Arc). 
  • Limit FPS: Może nie działać poprawnie przy włączonym VSync i trybie niskiego opóźnienia. 
  • Kontrola profili: Ustawienia profili mogą nie zawsze zastępować ustawień globalnych. 

Oczywiście widać tu sporą różnicę w obszerności zmian w porównaniu do Nvidii, ale trzeba w takim razie grupie niebieskich przyznać jedno — przynajmniej wypuszczając nowsze sterowniki, nie psują starszych podzespołów.