AMD czuje wiatr w żaglach i chce zniwelować lukę w wydajności śledzenia promieni z Nvidia 

W wojnie gigantów kart graficznych mamy trzech mocarzy. Chyba każdy się zgodzi, że największą wydajność oferuje grupa “zielonych”, ale AMD w tym roku również się do nich zbliżyła. Trzecią siłą są karty graficzne Intela, ale widać po grupie “niebieskich”, że nie chcą się mocno angażować w ten konflikt i skupiają się głównie na produkowaniu kolejnych modeli. Ostatnio, w podsumowaniu użytkownika Reddita o nicku @MrMPFR, pojawiła się informacja, że AMD skupi się szczególnie na swoich możliwościach RT dzięki architekturze „RDNA 5” nowej generacji.
AMD czuje wiatr w żaglach i chce zniwelować lukę w wydajności śledzenia promieni z Nvidia 

Patenty AMD na śledzenie promieni po udanej technologi RDNA 4 

Analityk MrMPFR przeanalizował publicznie dostępne dokumenty patentowe AMD w poszukiwaniu wskazówek dotyczących UDNA. Jego odkrycia sugerują, że AMD poczyniło znaczące kroki w rozwoju ray tracingu, dążąc do lepszego zarządzania strukturą BVH, co ma przełożyć się na mniejsze obciążenie procesora i pamięci VRAM, a także na wyższą jakość grafiki i bardziej interaktywne, zniszczalne środowiska z animowaną geometrią. 

Czytaj też: Opóźnienie Grand Theft Auto VI oficjalnie potwierdzone 

Postępy te są na tyle znaczące, że grupa “zielonych” może być zmuszona do wprowadzenia rewolucyjnych zmian w swojej architekturze, aby utrzymać swoją dominującą pozycję na rynku konsumenckich kart graficznych. W poście na Reddicie szczegółowo omówiono różne parametry i ulepszenia mające na celu poprawę wydajności ray tracingu (RT). Analizowanie każdego z nich osobno znacznie wydłużyłoby ten tekst. Jeśli interesuje Cię ta technologia, zachęcamy do zapoznania się z oryginalnym postem tutaj.  

Czytaj też: Japońska firma Nintendo pozywa Genki za replikę konsoli 

Według użytkownika Reddita, na podstawie ujawnionych wniosków patentowych AMD, firma ta może osiągnąć porównywalną wydajność ray tracingu z obecnie dostępną linią kart graficznych GeForce RTX 50 opartą na architekturze Blackwell firmy NVIDIA. Użytkownik ten określa to potencjalne zrównanie jako “moment Maxwella” dla AMD, nawiązując do znaczącego skoku wydajnościowego, jaki kiedyś osiągnęła Nvidia.

Czytaj też: Samsung odróżni się od konkurencji, dodając niebieskie „Q” w produktach QD-OLED 

Warto podkreślić, że AMD koncentruje się na ray tracingu nie tylko z myślą o komputerach PC. Firma musi zapewnić odpowiednią wydajność konsolom PlayStation firmy Sony, a RT odgrywa kluczową rolę w osiągnięciu bardziej realistycznej grafiki bez nadmiernego obciążania zasobów sprzętowych. Chociaż włączenie ray tracingu zazwyczaj wiąże się ze spadkiem liczby klatek na sekundę, producenci starają się zoptymalizować jego implementację, aby zminimalizować ten efekt.