Nowa architektura graficzna AMD do konsol może być wydajniejsza aż o 20%  

Poza przenośnymi konsolami wielu firm, które w tym roku zaczynają się rozkręcać i nie wiadomo, kiedy skończą, ostatnio coraz głośniej mówi się również o przyszłych konsolach stacjonarnych. Oczywiście mowa tu o PlayStation i Xbox, których oficjalne informacje spodziewamy się usłyszeć lada moment. Jednak dla fascynatów sprzętu bardziej w ich temacie może interesować nowa architektura UDNA firmy AMD. Według ostatnich plotek mamy pewne prognozy wzrostu wydajności w porównaniu z RDNA 4.
Nowa architektura graficzna AMD do konsol może być wydajniejsza aż o 20%  

UDNA zapewni 20% wzrost wydajności w rasteryzacji na CU w porównaniu z RDNA 4 

Oczywiście, jeśli jeszcze nie spostrzegłeś, artykuł ten dotyczy jedynie niepotwierdzonych plotek, dlatego póki żadna z firm tego nie potwierdzi, radziłbym nie wierzyć w nie na 100%. Tym razem nasz znany dostawca gorących tematów sprzętowych, Kepler_L2, udostępnił kilka interesujących informacji na temat architektury graficznej AMD nowej generacji, UDNA, na forach Neogaf

Czytaj też: ROG Xbox Ally może zostać wydany pod koniec października, ale jego cena dalej jest niepewna 

Wszystkie znaki na niebie sugerują, że nadchodzące konsole PlayStation 6 i Xbox-next mają dzielić tę samą architekturę GPU AMD, zaprojektowaną z myślą o znaczącym rozwoju ray tracingu i możliwości sztucznej inteligencji. Według omawianych w tym artykule przecieków przewiduje się, że wydajność rastrowa wzrośnie o około 20% na jednostkę obliczeniową w porównaniu do obecnych rozwiązań.

Czytaj też: Microsoft z AMD szykują dla nas rewolucję w nadchodzących konsolach 

Jest to znaczący krok naprzód w porównaniu do architektury RDNA 4, która sama stanowiła ulepszenie względem RDNA 3. Należy pamiętać, że mowa o zysku na jednostkę, a AMD z pewnością zwiększy ich ogólną liczbę w konsolach nowej generacji. Dla porównania, PlayStation 5 Pro oferuje 60 jednostek obliczeniowych, a Xbox Series X za to 56. Co więcej, PS5 Pro wykorzystuje nowszą architekturę, oferującą lepsze parametry ray tracingu i AI, porównywalne z RDNA 4.

Czytaj też: Jez Corden dementuje plotki na temat nowej generacji konsol Xbox 

Jest spora szansa, że AMD z nowymi układami podwoi swoje możliwości w path tracingu, którego przedsmak już zobaczyliśmy w nadchodzącej technologii FSR 4 Redstone. Lepsze skalowanie obrazu i generowanie klatek będą również wymagały szybszych możliwości sztucznej inteligencji, co jest kolejnym kluczowym obszarem, w którym grupa czerwonych zamierza inwestować. Spodziewamy się, że te innowacje będą wspierane przez nowe funkcje uczenia maszynowego i sieci neuronowych, które nie tylko poprawią jakość grafiki, ale także zapewnią stabilność całego doświadczenia wizualnego.