Intel poprawia wydajność GPU Xe3 w Panther Lake. Sterowniki Mesa 3D zyskują do 18% w grach 

Intel nie zwalnia tempa przed premierą nowej generacji procesorów mobilnych. Firma właśnie wprowadziła istotne zmiany w sterownikach graficznych, które mogą znacząco wpłynąć na doświadczenia graczy. Co ciekawe, te optymalizacje dotyczą głównie platformy Linux, co rodzi pewne pytania o strategię giganta z Santa Clara. 
Intel Core
Intel Core

Testy terenowe ujawniły również problemy ze stabilnością 

Czternaście nowych poprawek do sterowników Mesa 3D ma rozwiązać problemy z wydajnością nadchodzących układów Core Ultra Series 3 „Panther Lake”. Inżynierowie skupili się na dwóch kluczowych obszarach: harmonogramowaniu kompilatora i równoległości wątków. Okazało się, że poprzednie wersje oprogramowania nie wykorzystywały w pełni możliwości nowej architektury Xe3. 

Czytaj też: MSI DATAMAG 40 Gbps. Magnetyczny dysk SSD do 4000 MB/s 

Testy laboratoryjne pokazują mierzalne zyski wydajności w różnych tytułach. Najbardziej zyskał NBA 2K23 z imponującym wzrostem o 18,11%. Ghostrunner 2 poprawił się o 9,43%, a Space Engineers o 8,21%. Nieco skromniejsze, ale wciąż zauważalne zyski odnotowano w Black Myth: Wukong (8,1%) oraz Destiny 2 i God of War (około 1,6-1,7%). 

Średni geometryczny wzrost wynosi 2,4%, co może nie robić wrażenia, ale w świecie optymalizacji sterowników to całkiem przyzwoity wynik. Warto jednak pamiętać, że te poprawki nie są pozbawione wad. Wydłużył się czas kompilacji shaderów o około 25%, co oznacza dłuższe ładowanie gier przy pierwszym uruchomieniu. To szczególnie uciążliwe w tytułach z bogatą biblioteką shaderów. 

Czytaj też: Microsoft łączy Copiloty w jeden pakiet 

Pojawiły się też problemy ze stabilnością. Kilka wymagających gier powodowało okresowe zawieszanie się GPU, co zmusiło Intela do pominięcia niektórych sekwencji testowych. Firma wciąż pracuje nad rozwiązaniem tych kwestii przed premierą, zaplanowaną na ostatni kwartał 2025 roku. Ciekawym aspektem całej sytuacji jest brak porównywalnych danych dla systemu Windows. Sterowniki GPU dla tej platformy są własnościowe, więc trudno ocenić, czy użytkownicy najpopularniejszego systemu operacyjnego również mogą liczyć na podobne poprawki.  

Linux stanowi marginalny odsetek rynku gamingowego, więc realny wpływ tych optymalizacji może być ograniczony. Panther Lake zastąpi obecną generację Lunar Lake w segmencie ultramobilnym. Nowa architektura będzie pierwszym GPU Intela produkowanym w technologii 18A, co stanowi ważny kamień milowy dla firmy. Procesory w wariantach PTL-H i PTL-U powinny trafić do laptopów jeszcze przed świętami 2025 roku. 

Czytaj też: EPOS IMPACT 5000 Go. Bezprzewodowe słuchawki DECT dla wymagających profesjonalistów 

Dla użytkowników Linuksa poprawki będą dostępne poprzez standardowe aktualizacje sterowników Mesa 3D. Gracze mogą spodziewać się lepszej wydajności, ale muszą być przygotowani na dłuższe czasy ładowania. Intel wyraźnie stara się uniknąć problemów, które mogłyby zaszkodzić odbiorowi nowej generacji procesorów. Dla graczy korzystających z Linuksa to dobra wiadomość, jednak większość konsumentów będzie oceniać wydajność pod Windowsem – a tu wciąż pozostaje wiele niewiadomych.