Warning: Use of undefined constant ĹWP_POST_REVISIONSĺ - assumed 'ĹWP_POST_REVISIONSĺ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/ittechtf/domains/ittechblog.pl/public_html/wp-config.php on line 72
Ding, ding, ding! Portale, pobudka! | IT Tech Blog

Ding, ding, ding! Portale, pobudka!

Portale internetowe… tw├│r zamierzch┼éych czas├│w. Wykszta┼éci┼éy si─Ö w po┼éowie ubieg┼éej dekady, maj─ů wi─Öc oko┼éo 15 lat. Technologie zwi─ůzane z internetem, us┼éugi czy strony www ewoluuj─ů i rozwijaj─ů si─Ö w tak szybkim tempie, ┼╝e wiele os├│b nie nad─ů┼╝a za ostatnimi trendami. Zamiast korzysta─ç z social medi├│w czy agregator├│w wielu ludzi nadal u┼╝ywa portali, bo to doskona┼ée ┼║r├│d┼éo informacji; nie s─ů ju┼╝ one „bram─ů do internetu” – takie by┼éo ich niegdysiejsze za┼éo┼╝enie. Portale borykaj─ů si─Ö jednak z ogromnym, na pierwszy rzut oka niewidocznym problemem. Doktor Ding ma nadzieje ten problem rozwi─ůza─ç.

Doktor zdiagnozowa┼é: „Portalus stagnatus”

„Nie wiem jak to powiedzie─ç… rokowania nie s─ů najlepsze” – rzek┼éby do┼Ťwiadczony lekarz, kt├│ry przy pomocy stetoskopu os┼éuchiwa┼éby wielkie p┼éuca chorutkiego portalu. Skar┼╝y si─Ö on na mas─Ö dolegliwo┼Ťci, ale jedna z nich jest szczeg├│lnie dokuczliwa dla jego bliskich. Mianowicie irrelewantno┼Ť─ç poszczeg├│lnych informacji padaj─ůcych z jego ust.

Portale borykaj─ů si─Ö z problemem, kt├│ry nie dotyczy serwis├│w spo┼éeczno┼Ťciowych, kana┼é├│w RSS i po cz─Ö┼Ťci blog├│w. W jednej kategorii pojawiaj─ů si─Ö wpisy niepowi─ůzane tematycznie z tym, czego szukamy. Czytamy rubryk─Ö sport, jednak niespecjalnie interesuje nas wrestling i lacrosse. Chcemy otrzymywa─ç powiadomienia o wyst─Öpach siatkarskiej reprezentacji W┼éoch i najnowsze doniesienia na temat stanu zdrowia Kubicy. Portal podaje tyle informacji, ┼╝e gin─ů one w g─ůszczu, a my nie mo┼╝emy wybra─ç sobie temat├│w, kt├│re nas interesuj─ů.

Serwisy spo┼éeczno┼Ťciowe nie maj─ů tego problemu, bo sami dobieramy znajomych czy subskrybent├│w. Na Google+ grupujemy ich w kr─Ögach. Blogi s─ů przewa┼╝nie tematyczne i ich ten problem nie dotyczy, cho─ç czytaj─ůc te nastawione na nowe technologie unikam kilku temat├│w. A mimo to docieraj─ů do mnie nag┼é├│wki w kanale RSS, kt├│ry nie jest inteligentny. Wyobra┼║cie wi─Öc sobie serwis, dzi─Öki kt├│remu dostarczane Wam s─ů informacje tylko Was interesuj─ůce. „Bra─ç 5 razy dziennie” – ka┼╝e Pan Doktor.

Pan Doktor to niepospolity znachor

Pan Doktor wie co m├│wi. Remedium na bol─ůczk─Ö portali (ale i nie tylko) jest lek o nazwie Ding. Idea dzia┼éania serwisu przedstawiona jest na poni┼╝szym filmiku, kt├│ry obejrze─ç mo┼╝ecie jako jedni z pierwszych. Nic doda─ç, nic uj─ů─ç.

Ding b─Ödzie wspomaga─ç nie tylko portale. W planach jest tak┼╝e ekspansja na przyk┼éad na blogi. Dzi─Öki Dingowi zb─Ödnym stanie si─Ö wyszukiwanie tre┼Ťci na stronach wspieranych. B─Ödziemy tam nadal zagl─ůda─ç, ale w nasze r─Öce trafi─ů newsy i felietony, kt├│re rzeczywi┼Ťcie nas interesuj─ů. Ding dope┼énia luk─Ö pomi─Ödzy czytnikiem, portalami spo┼éeczno┼Ťciowymi i us┼éugami takimi jak News360.

Ding rozkr─Öci portale… i nie tylko

Kilka pytań do Pawła Opydo, który zajmuje się rozwojem projektu

Kiedy Ding zostanie wdro┼╝ony poza Interi─Ö?

Przede wszystkim Ding ma by─ç produktem, kt├│ry zmienia spojrzenie na portal internetowy, jakim jest Interia. Dzi─Öki niemu u┼╝ytkownicy przestan─ů by─ç dla nas tylko mas─ů anonimowych czytelnik├│w, a ka┼╝dy z nich b─Ödzie traktowany indywidualnie. Zamiast klasycznego, „r─Öcznego” poruszania si─Ö po tre┼Ťciach w portalu, to portal b─Ödzie dociera┼é z tre┼Ťciami do u┼╝ytkownik├│w. Z serwis├│w naszej grupy korzysta teraz ponad 11 milion├│w u┼╝ytkownik├│w, na pocz─ůtek wystarczy. :)

Integracja z serwisami poza Interi─ů jest wa┼╝nym dodatkiem, ale nie g┼é├│wnym celem. Podpinanie serwis├│w partnerskich no i przede wszystkim umo┼╝liwienie podpi─Öcia np. blog├│w b─Ödzie mo┼╝liwe na pocz─ůtku roku.

Gdzie zostanie wdro┼╝ony? Macie umowy z innymi portalami i serwisami?

W ramach Dinga b─Ödziemy rozwijali jego obecno┼Ť─ç na du┼╝ych serwisach nale┼╝─ůcych do Interii albo partnerskich, a je┼Ťli chodzi np. o blogi, to przyj─Öli┼Ťmy strategi─Ö „samoobs┼éugi” – je┼Ťli kto┼Ť b─Ödzie chcia┼é zintegrowa─ç sw├│j serwis z Dingiem, to b─Ödzie m├│g┼é to zrobi─ç bez problemu. Dla „specjalnych klient├│w” b─Ödziemy mieli jednak nieco wi─Öksze mo┼╝liwo┼Ťci, ale to na razie jest w przygotowaniu.

Wspomina┼ée┼Ť mi, ┼╝e przygotowujecie aplikacj─Ö mobiln─ů. Jaki kszta┼ét przybierze?

Aplikacja mobilna odpowiada na jedno z naszych za┼éo┼╝e┼ä: chcemy jak najbardziej „skr├│ci─ç” drog─Ö u┼╝ytkownika do tre┼Ťci. Oczywi┼Ťcie ┼Ťwietne jest to, ┼╝e na ka┼╝dej podstronie Interii dostanie on docelowo dost─Öp do swoich powiadomie┼ä – ale jeszcze fajniej b─Ödzie, kiedy b─Ödzie m├│g┼é je sprawdzi─ç w kom├│rce albo w widgecie na pasku przegl─ůdarki. Przygotowujemy m.in. aplikacje na iOS i Androida – g┼é├│wne za┼éo┼╝enie jest identyczne jak w przypadku ca┼éego Dinga: maj─ů by─ç maksymalnie proste w u┼╝ytkowaniu, aby mogli korzysta─ç z nich „zwykli ludzie”, a nie tylko geeki (z ca┼é─ů sympati─ů do geek├│w :)).

Jakie s─ů dalsze perspektywy rozwoju Dinga?

Istotne jest, w jaki spos├│b w kontek┼Ťcie Dinga definiujemy s┼éowo „tre┼Ť─ç”. Tre┼Ť─ç na portalu to nie tylko artyku┼éy, felietony czy newsy, ale te┼╝ informacje o prognozie pogody, indeksach walut, odpowiedziach na forum, horoskopach i tak dalej. Je┼Ťli chodzi o rozw├│j Dinga, to najistotniejsze jest rozszerzanie jego funkcjonalno┼Ťci o kolejne typy informacji, o kt├│rych mo┼╝emy powiadamia─ç – ale przygotowujemy jeszcze troch─Ö przydanych funkcji, o kt├│rych na razie nie chc─Ö opowiada─ç. :)

Czy Ding dobiera tre┼Ťci semantycznie, czy jedynie na podstawie wybranych przez u┼╝ytkownika tag├│w?

Nie m├│wimy „nie” semantycznemu doborowi tre┼Ťci, ale na razie nie idziemy w tym kierunku. Z dw├│ch powod├│w. Po pierwsze, p├│ki co to nie jest co┼Ť, co robi znacz─ůc─ů, praktyczn─ů r├│┼╝nic─Ö dla zwyk┼éego u┼╝ytkownika – tego typu systemy s─ů nadal niedoskonale. Po drugie, semantyczne analizowanie tre┼Ťci nie zawsze da si─Ö pogodzi─ç z naszym g┼é├│wnym za┼éo┼╝eniem – to u┼╝ytkownik w dziecinnie prosty spos├│b decyduje, co go interesuje (i tak samo szybko mo┼╝e stwierdzi─ç, ┼╝e jednak nie) i ma nad tym stuprocentow─ů kontrol─Ö.

To jest troch─Ö tak: u┼╝ytkownik pokazuje, kt├│re „ceg┼éy” mu si─Ö podobaj─ů, a my budujemy z nich jego profil. Profil jest indywidualny, ale czytelnik ma kontrol─Ö nad tym, jakie „sk┼éadniki” wybierze. Semantyczna analiza tre┼Ťci to wybieranie cegie┼é za u┼╝ytkownika, a to nie jest kierunek, w kt├│rym chcemy i┼Ť─ç. To chyba nieco toporne por├│wnanie, ale spe┼énia swoje zadanie. :)

Dla trzech os├│b bez recepty

Dzi─Öki uprzejmo┼Ťci ekipy Dinga mam mo┼╝liwo┼Ť─ç rozdania trzech zaprosze┼ä┬ádo udzia┼éu w beta testach us┼éugi. Wystarczy, ┼╝e zostawicie ciekawy (lub przydatny dla Dinga) komentarz (wype┼énijcie pole e-mail!) pod wpisem odezwie si─Ö do Was kto┼Ť z teamu z informacjami na temat zaprosze┼ä do bety.