Terminale komunikacyjne 1000-krotnie szybsze. To zasługa dwóch firm

Firmy Airbus i VDL Group podjęły współpracę, za sprawą której zamierzają dostarczyć laserowy terminal komunikacyjny dla samolotów.
Terminale komunikacyjne 1000-krotnie szybsze. To zasługa dwóch firm

UltraAir, bo tak miałby się on nazywać, będzie 1000 razy szybszy od obecnie stosowanych i umożliwi wymianę dużych ilości danych za pomocą wiązek laserowych. Do jego działania będą potrzebne stacje naziemne i satelity rozmieszczone na orbicie geostacjonarnej.

Czytaj też: Najbardziej zaawansowane technologicznie, a nie zdało testu. Mieszkańcy Adelajdy nie wiedzą, czym jest inteligentne miasto

Oznacza to, iż będą one krążyły na wysokości 36 000 km nad Ziemią. Od przyszłego roku prototyp powinien być gotowy do integracji z samolotem, choć praktyczny test będzie miał miejsce dopiero w 2025 roku. 

Jak wyjaśniają autorzy oświadczenia wydanego w tej sprawie, dzięki wysoce stabilnemu i precyzyjnemu optycznemu systemowi mechatronicznemu, terminal laserowy utoruje drogę do szybkiej transmisji danych. Mówi się nawet o wynikach rzędu kilku gigabitów na sekundę, przy jednoczesnym antyzakłócaniu i niskim prawdopodobieństwie przechwycenia. 

Terminale komunikacyjne powinny być testowane w praktyce już w 2025 roku

Jest to kluczowy kamień milowy na mapie drogowej ogólnej strategii Airbusa, aby dalej rozwijać komunikację laserową, która przyniesie korzyści z tej technologii jako kluczowego wyróżnika dla zapewnienia wielodomenowej współpracy bojowej dla klientów rządowych i obronnych. W dłuższej perspektywie UltraAir mógłby zostać wdrożony również w samolotach komercyjnych, aby umożliwić pasażerom linii lotniczych nawiązywanie szybkich połączeń danych. czytamy w komunikacie 

Czytaj też: Sztuczna inteligencja uczy się jak człowiek. Korzysta z obrazów, dźwięków i tekstów

Możliwość unikania zakłóceń i wykrycia wynika z faktu, iż tego typu formy komunikacji używają znacznie węższej niż zwyczajowa wiązki. W efekcie terminale laserowe mogą być lżejsze, zużywają mniej energii i oferują wyższy stopień bezpieczeństwa niż terminale radiowe.