Samolot przyszłości zabierze nas do Australii w 4 godziny. Hiszpanie wyprzedzą gigantów?

To może być samolot przyszłości, na jaki czekamy. Destinus Eiger będzie potrzebował 4 godzin na podróż z Europy do Australii, a wszystko to zasilane paliwem wodorowym. Brzmi jak mrzonka? Wkrótce marzenie o szybkich i ekologicznych podróżach międzykontynentalnych może się ziścić.
Destinus – koncepcja samolotu /Fot. Destinus

Destinus – koncepcja samolotu /Fot. Destinus

Destinus to szwajcarski start-up, który pracuje nad napędzanym wodorem odrzutowcem pasażerskim, który skróci czas podróży z Europy do Australii aż pięciokrotnie (z obecnych 20 do planowych 4 godzin). Eiger to prototypowy samolot, który był poddawany zamkniętym testom przez dwa lata. Teraz projekt zyskał dodatkowe finansowanie, więc będzie rozwijany.

Ten samolot to przyszłość lotnictwa cywilnego

Energia wodorowa jest przedmiotem wielu badań i rozwoju ze względu na jej zalety ekologiczne, przy jednoczesnych produktach ubocznych spalania pod postacią ciepła i wody. Naukowcy z RMIT University w Melbourne stworzyli katalizatory wykonane w technice druku 3D, które mogą zasilać pięciokrotnie szybszy lot i chłodzić ekstremalne ciepło, które powstaje, gdy samoloty latają tak szybko. Przyszłe komercyjne linie lotnicze latające z taką prędkością mogłyby pokonać dystans między Londynem a Nowym Jorkiem w ok. 90 minut.

Czytaj też: Jesteśmy coraz bliżej lotniczej rewolucji. Największy samolot na wodór wzniósł się w przestworza

Zdaniem Destinus, lot z Frankfurtu do Sydney będzie trwał zaledwie 4 godziny i 15 minut, a lot z Frankfurtu do Szanghaju tylko 2 godziny i 45 minut – osiem godzin krócej niż obecna podróż.

Jesteśmy zachwyceni przyznaniem tych dotacji, zwłaszcza że są one wyraźnym znakiem, że Destinus jest dostosowany do strategicznych linii Hiszpanii i Europy, aby przyspieszyć lot wodoru. Dzięki tym dotacjom rozwiązania oparte na wodorze dla mobilności lotniczej będą o krok bliżej do urzeczywistnienia. Davide Bonetti, wiceprezes ds. rozwoju biznesu i produktów Destinus

Destinus współpracuje z hiszpańską firmą produkującą silniki ITP Aero, aby zbudować placówkę do testowania silników wodorowych, która powstanie w okolicach Madrytu. Projekt jest częścią wysiłków Hiszpanii, aby być na czele stawki przy opracowywaniu i produkcji pojazdów na bazie wodoru do transportu w różnych dziedzinach.