Samoloty na wodór nadchodzą. Nie będziemy musieli długo czekać

Samoloty na ciekły wodór nadchodzą. Firma H2FLY przeprowadziła naziemną procedurę napełniania paliwem kriogenicznym, które zasili ich maszyny – to kamień milowy w rozwoju ekologicznych samolotów.
Samolot HY4 /Fot. H2FLY

Samolot HY4 /Fot. H2FLY

H2FLY, firma ze Stuttgartu, która stworzyła systemy wodorowych ogniw paliwowych do samolotów, ogłosiła, że zakończyła naziemne testy tankowania samolotu HY4. To część europejskiego projektu HEAVEN, którego celem jest zastosowanie płynnego, kriogenicznego paliwa w samolotach H2FLY.

Czytaj też: Samolot z napędem rakietowym już po testach. Mk-II Aurora będzie wyjątkowa

System magazynowania ciekłego wodoru został zaprojektowany i dostarczony przez Air Liquide w oparciu o wytyczne H2FLY. Procedurę przeprowadzono w ramach przygotowań do zbliżających się testów integralności, w ramach których układ magazynowania ciekłego wodoru zostanie połączony z systemem ogniw paliwowych, tworząc funkcjonalny układ napędowy.

Samoloty na wodór już w 2025 roku

Osiągnięty kamień milowy to konsekwencja ogłoszenia przez H2FLY rozpoczęcia integracji zbiornika ciekłego wodoru Air Liquide z samolotem HY4.

Dzisiejsze pomyślne testy napełniania naziemnego stanowią kolejny kamień milowy w naszych dążeniach do podwojenia zasięgu samolotów HY4. Jest to kluczowy krok w naszej nadchodzącej kampanii testów w locie tego lata, która zademonstruje wykonalność ciekłego wodoru jako paliwa do lotów średnio- i długodystansowych. prof. Josef Kallo, współzałożyciel i dyrektor generalny H2FLY

HY4 to czteromiejscowy samolot z napędem wodorowo-elektrycznym, który po raz pierwszy wzniósł się w powietrze w 2016 r. Od tego czasu firma H2FLY osiągnęła z nim kilka ważnych kamieni milowych, m.in. pozwolenie na loty nowej generacji dla HY4 (2020) i odbycie ponad 100 udanych lotów testowych.

Samolot HY4 /Fot. H2FLY

W 2021 r. podpisano strategiczne partnerstwo z Deutsche Aircraft, w ramach którego firmy będą wspólnie latać samolotem klasy CS25 napędzanym technologią wodorowych ogniw paliwowych już w 2025 r. Na początku ubiegłego roku firma wykonała lot ze Stuttgartu do Friedrichshafen, pokonując 123 km w powietrzu. Był to pierwszy raz, gdy napędzany wodorem samolot pasażerski przeleciał między dwoma lotniskami komercyjnymi.