X-P4 Transwing to dron idealny. Może startować i lądować w pionie, a podczas lotu korzysta z dobrodziejstw skrzydeł
X-P4 Transwing to aktualnie prototyp elektrycznego bezzałogowca, który wyróżnia się przede wszystkim swoim unikalnym systemem składanych skrzydeł. Ten umożliwia mu przechodzenie z trybu zawisu do przelotu i odwrotnie, co pozwala mu łączyć zalety projektów VTOL i stałopłatów, wymagających pasów startowych do rozpoczęcia lotu i lądowania. Zalety takiego systemu 2w1 i oparcie go o składane skrzydła przekłada się na wyższą wydajność, ładowność oraz ogólną efektywność.
Czytaj też: Drony będą śledzić oceanicznych gigantów? Takie coś może zmienić świat nauki
Aktualny prototyp X-P4 ma rozpiętość skrzydeł rzędu 4 metrów i kadłub o długości 2 metrów. Podczas lotu horyzontalnego wykorzystuje tylko dwa śmigła, a dodatkową parę angażuje dopiero przy lądowaniu lub startowaniu. Aktualnie jest testowany przez Marynarkę Wojenną Stanów Zjednoczonych jako sprzęt logistyczny do realizowania misji z brzegu na statki i odwrotnie. Aktualnie nie jest jednak w stanie wiele transportować bezpośrednio w kadłubie, bo ten zapewnia jedynie ~0,028 metr sześcienny pojemności.