Powrót komercyjnych lotów naddźwiękowych coraz bliżej. Ten samolot może być pierwszym

Powrót komercyjnych lotów naddźwiękowych coraz bliżej. Ten samolot może być pierwszym

Dwie dekady po wycofaniu ikonicznego Concorda marzenie o komercyjnych lotach naddźwiękowych już od dłuższego wraca do życia, co regularnie zbiera swoje żniwa. Tym razem do dostępności do nich zbliżyła nas firma Boom Supersonic.

XB-1 zaczął krążyć po płycie lotniska. Tak Boom Supersonic chce zbliżyć nas do lotów naddźwiękowych

Boom Supersonic niedawno ogłosiło, że jej prototyp XB-1, a więc model w skali jednej trzeciej planowanego naddźwiękowego samolotu pasażerskiego Overture, pomyślnie przeszedł testy naziemne, a na dodatek otrzymał od amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa certyfikat. Nie jest to byle jaki papierek, bo oficjalnie dopuszcza ten samolot do pierwszych lotów eksperymentalnych. Dlatego właśnie aktualnie firma przeprowadza stosowne testy na lotnisku Mojave w Kalifornii, a w tym testy kołowania, które mają za zadanie przygotować XB-1 do pierwszego lotu.

Czytaj też: Dron idealny. Startuje w pionie i ma do zaoferowania najważniejsze cechy samolotów

Samolot z kadłubem z kompozytu węglowego i tytanu oraz ze skrzydłami w układzie delta jest zaprojektowany do lotu z prędkością Mach 1,7 dzięki trzem silnikom General Electric J85. Te silniki będą używać zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), co przyczyni się do bardziej przyjaznego dla środowiska podejścia do lotów naddźwiękowych. Wiemy już, że główny pilot doświadczalny Bill “Doc” Shoemaker i pilot doświadczalny Tristan “Gepetto” Brandenburg będą kierować pierwszym lotem XB-1 po licznych przygotowaniach w symulatorze.