Czym będą wyjątkowe wodorowe kostki General Motors?
GM współpracuje z japońską firmą Komatsu w przedsięwzięciu, którego celem jest stworzenie modułu zasilania w paliwo wodorowe dla górniczego samochodu elektrycznego Komatsu 930E. Obecnie Komatsu eksploatuje dwie wersje ciężarówki 930E, z czego obie są wyposażone w elektryczny napęd zasilany silnikiem Diesla. Jedna wersja wytwarza 3500 KM i może przewozić do 290 ton metrycznych, podczas gdy druga generuje 2700 KM przy tej samej pojemności ładunkowej.
Czytaj też: Miniaturowy PC z potężnym APU. AMD Ryzen Z1 trafił do nieoczekiwanego sprzętu
Pomimo starań firm takich jak Caterpillar w celu opracowania w pełni elektrycznych ciężarówek górniczych, bazowanie na akumulatorach ma jedną wielką wadę – nie są to idealne źródła energii dla takich kolosów. Z drugiej jednak strony wodorowe ogniwa paliwowe wyłaniają się jako bardziej realna alternatywa dla Diesla, do czego przekonanie wyraził też Charlie Freese, dyrektor wykonawczy działu Global Hydrotec w GM.
Planowany prototyp ciężarówki górniczej 930E będzie wyposażony w ponad 2 megawaty mocy z modułów zasilających Hydrotec firmy GM, z czego każdy będzie zawierał 300 ogniw paliwowych. Pierwszy prototyp ma rozpocząć testy w Arizona Proving Grounds Komatsu, począwszy od połowy lat 2020.