Najgorszy rok w historii PC? Zdziwisz się – to 2023. Dlaczego?

Początek roku to tradycyjny czas podsumowań i zestawień za poprzedni. Firma analityczna Gartner dokonała podliczenia sprzedaży PC-tów za rok 2023 i jak się okazuje, był to najgorszy okres w dziejach ich istnienia! Kto stracił najwięcej, a najmniej? I jak to wygląda całościowo?
Komputer PC
Komputer PC

O ile za czasów pandemii sprzedaż sprzętów komputerowych poszła w górę, o tyle im dalej od niej – tym gorzej. Dla producentów jest jednak światełko w tunelu. Prawdopodobnie sprzedaż sięgnęła dna tylko po to, aby się od niego odbić.

Rynek PC w 2023 roku – nie jest dobrze? To mało powiedziane

Gartner to wiarygodne źródło informacji, którego raporty są podstawą do wielu opracowań i oddają faktyczny stan rzeczy w badanej dziedzinie. Zacznijmy zatem od sprawdzenia, ile komputerów PC sprzedało się w ostatnim kwartale 2023 roku. W stosunku do roku ubiegłego mamy spadek o 14,8%, aczkolwiek ostatni kwartał przyniósł wzrost o 0,3% w stosunku do analogicznego okresu w 2022 roku.

Najwięcej maszyn sprzedało Lenovo, wiceliderem jest HP, wyprzedzając Della, Apple, Asusa i Acera. Co ciekawe – dla Lenovo jest to pierwszy wzrost w stosunku rocznym od trzeciego kwartału 2021 roku. Ogółem w 2023 sprzedało się 241,891 mln maszyn PC, a w 2022 było to 284,052 mln. Spadek wynosi 14,8%.

PC w 2023

Czytaj też: Miniaturowy PC z potężnym APU. AMD Ryzen Z1 trafił do nieoczekiwanego sprzętu

A gdzie ten wzrost? Nastąpił w ostatnim kwartale 2023 roku i zwiększenie sprzedaży zanotowało wspomniane Lenovo, jak również HP, Apple i Acer. Inni producenci nadal znajdowali się “pod kreską”. Zestawienie za koncówkę ubiegłego roku wygląda następująco:

PC 04 20223

W najgorszej sytuacji na koniec roku znalazł się Asus, Dell również ma niezbyt ciekawie. Czy uda im się wrócić, a pozostali utrzymają tendencję wzrostową? Trudno powiedzieć, ponieważ zbliżają się wielkie podwyżki cen dysków SSD. Ponadto jeśli ktoś kupił wydajnego PC-ta, szybko nowy potrzebny mu nie będzie. Aczkolwiek prezentacje na ostatnich targach CES pokazały, że każda marka ma ciekawe propozycje dla konsumentów i biznesu, a więc kto wie?