Ten samolot ma zrewolucjonizować lotnictwo. Co wyjątkowego jest w X-59?

NASA i Lockheed Martin zaprezentowały naddźwiękowy samolot eksperymentalny X-59 w trakcie ceremonii zorganizowanej w tajnych placówkach Skunk Works w Kalifornii.
Ten samolot ma zrewolucjonizować lotnictwo. Co wyjątkowego jest w X-59?

Samolot eksperymentalny X-59 oficjalnie zaprezentowany

Na samym początku od razu was rozczaruję. Ostatnia 35-minutowa ceremonia była bardzo uboga w nowe informacje na temat technologii czy harmonogramu projektu X-59. Jednak z drugiej strony była to pierwsza okazja, aby publiczność mogła zobaczyć X-59 z bliska i w jego ostatecznej formie. Trochę na to czekaliśmy, bo prace nad X-59 Quiet SuperSonic Technology (QUESST) trwają od 2016 roku, a ich celem ma być przywrócenie naddźwiękowych samolotów komercyjnych do użytku od czasu ich zaprzestania w 2003 roku.

Czytaj też: Ten samolot przejechał po asfalcie i świat oszalał. Nic dziwnego, bo to przyszłość lotnictwa USA

W aktualnej formie X-59 mierzy 29 metrów długości, a jego rozpiętość skrzydeł sięga 9 metrów. Główną cechą X-59 jest nie tylko napęd w formie silnika F414 od General Electric, ale też wielki nos, który ogranicza grom dźwiękowy wywoływany przy przekraczaniu prędkości dźwięku do tego stopnia, że ten przestaje być aż tak głośny. Jeśli idzie o same możliwości, to ten samolot może osiągnąć prędkość Mach 1,5 na wysokości 16800 metrów, a ze względu na ekstremalne opływowe kształty, jego pilotowaniem zajmuje się pilot, który zamiast patrzeć bezpośrednio przez kabinę, spogląda na świat za pośrednictwem zaawansowanego systemu widzenia, który zapewnia widok na zewnątrz za pomocą kamery 4K. Niestety data pierwszego lotu nie została jeszcze ogłoszona.