NATO wybrało trzech najlepszych. Teraz zacznie się walka o wielki kontrakt

NATO rozpoczęło swoje kluczowe badania w ramach programu NGRC co do unowocześnienia floty śmigłowców państw w sojuszu, których wiele średnich śmigłowców wielozadaniowych pochodzi z lat 60. i zbliża się do końca swojego cyklu życia do 2040 roku.
NATO wybrało trzech najlepszych. Teraz zacznie się walka o wielki kontrakt

Nowe śmigłowce dla NATO. Program NGRC ma odpowiedzieć na najważniejsze

NATO przyznało właśnie kontrakty trzem gigantom przemysłu lotniczego, takim jak Lockheed Martin, Airbus i Leonardo, na opracowanie koncepcyjnych projektów nowej generacji średnich śmigłowców wojskowych, które mają być dostarczone w latach 2035-2040. To oznacza rozpoczęcie piątego etapu badań koncepcyjnych NGRC, skupiającego się na wiropłatach o średnich zdolnościach nośnych. Chociaż NATO nie ujawniło szczegółów finansowych tych kontraktów, wcześniejsze przetargi szacują, że każdy z nich jest wart około 6,2 miliona dolarów. Z kolei celem tych badań jest dostarczenie innowacyjnych, zintegrowanych koncepcji platform, które mogą sprostać wyzwaniom NGRC, wykorzystując najnowocześniejsze technologie i zaawansowane procesy produkcyjne w celu zapewnienia zdolności operacyjnych i wsparcia.

Czytaj też: Cyberpunk 2077 przedstawił helikoptery przyszłości, o których marzy Wojsko USA

Airbus, współpracując z Collins Aerospace (należącym do RTX), Raytheon i MBDA, spędzi następne 13 miesięcy na opracowaniu dwóch zintegrowanych koncepcji nowej generacji wiropłatów, korzystając z ich rozległego doświadczenia z europejskimi siłami zbrojnymi w celu stworzenia rozwiązań zapewniających europejską suwerenność przemysłową i wiedzę inżynieryjną. Tymczasem jednostka Sikorsky Lockheed Martin skupi się na swoim wiropłacie X2, zaawansowanym systemie zaprojektowanym do operacji w różnych domenach, a Leonardo, we współpracy z Bell Helicopter, będzie rozwijać V-280 Valor, który zbliża się do Kamienia Milowego B w ramach programu FLRAA Armii USA.