Xbox współpracuje ze społecznością osób z niepełnosprawnościami, aby ulepszać dostępność swojego sprzętu, platformy i gier
W tym dniu gamingowy odłam Microsoft chciał uświadomić resztę, jak wiele funkcji jest dostępnych w DOOM: The Dark Ages, Candy Crush Soda Saga i World of Warcraft, a także w South of Midnight, mających na celu udostępnienie dobrej zabawy każdemu.
W najnowszej odsłonie przygód DOOM Slayera, czyli DOOM: The Dark Ages, gracze znajdą w opcjach między innymi pełną kontrolę nad poziomem trudności z możliwością zmiany prędkości gry w trakcie rozgrywki, wizualizację dźwięków w postaci ikon kierunku zagrożeń na ekranie (Detektor zagrożeń), tryb wysokiego kontrastu (World Desaturation) z konfigurowalnymi kolorami i intensywnością wyróżnienia wrogów i obiektów, rozbudowane opcje rozmiaru tekstu (napisy, UI, HUD) z dodatkowym trybem powiększenia, liczne ustawienia redukujące dyskomfort związany z ruchem (FOV, drżenie ekranu, aberracja chromatyczna, ruch głowy i broni), oraz pełne dostosowanie mapowania sterowania z opcjami zmniejszającymi konieczność przytrzymywania przycisków. Oczywiście firma musiała przypomnieć, że DOOM: The Dark Ages, którego premiera miała miejsce 15 maja 2025 roku, jest już dostępne na Xbox Series X|S, aplikację Xbox na PC z systemem Windows, Steam oraz PlayStation 5 i można w nie zagrać w ramach Game Pass.
Czytaj też: Jedna podwyżka to za mało? Sony rozważa następne
Za to w popularnej grze Candy Crush Soda Saga pojawia się kompleksowe menu ułatwień dostępu, które wcześniej było dostępne tylko na iOS. To menu łączy wszystkie opcje dźwiękowe, wizualne i dotykowe w jednym miejscu, dostępnym dla każdego gracza od pierwszego poziomu w Ustawieniach. Umożliwia ono personalizację kolorów planszy, dostosowanie kontrastu cukierków do indywidualnych potrzeb wzrokowych oraz zaawansowaną kontrolę nad dźwiękiem, w tym basem, wysokimi częstotliwościami, efektami dźwiękowymi i wyborem trybu mono/stereo dla muzyki.
Xbox również skupił się na świecie Warcrafta, który przez te lata mógł stać się tytułem pełnym skomplikowanych opcji i wysokim progiem wejścia. Piszę tak, ponieważ w nadchodzącym patchu 11.1.7 do World of Warcraft pojawią się nowe opcje interfejsu, które ułatwią zrozumienie i wykonywanie rotacji umiejętności bojowych. Takie udogodnienia mają na celu zwiększenie przystępności walki, szczególnie dla nowych graczy lub tych, którzy wracają do gry po długim czasie. Wśród nowości znajdują się:
- Asystent Walki: Wizualnie podświetla na paskach akcji zalecaną następną umiejętność ofensywną, biorąc pod uwagę zasoby i sytuację postaci. Przede wszystkim ma to pomóc tym graczom uczącym się nowych specjalizacji lub potrzebującym dodatkowych wskazówek.
- Asystent pojedynczego przycisku: Po aktywacji podpowiada i automatycznie używa kolejnej zalecanej umiejętności ofensywnej w sekwencji (z minimalnym opóźnieniem), co jest idealne do nauki lub bardziej swobodnej rozgrywki.
Czytaj też: Kradzież kont Steam wyjaśniona. Nie musisz już się bać
Następna w kolejce jest South of Midnight, która oprócz unikalnej oprawy wizualnej, poruszającej fabuły i klimatycznej muzyki inspirowanej historią regionu, oferuje również imponujący zestaw funkcji ułatwień dostępu. Użytkownicy mogą dostosować poziom trudności w pięciu predefiniowanych opcjach lub stworzyć własny profil. Dostępne są zaawansowane ustawienia sterowania, w tym mapowanie, czułość i alternatywne schematy. Tytuł ten oferuje obsługę 23 języków z napisami i podpisami. Ustawienia dźwięku pozwalają na regulację dynamiki, miksera głośności i wokali. Opcje graficzne obejmują skalowanie czasowe, rozmycie ruchu i synchronizację pionową. W zakresie rozgrywki można włączać/wyłączać animacje poklatkowe, dostosować śledzenie kamery i pomijać sekwencje. Interfejs jest w pełni konfigurowalny pod względem rozmiaru tekstu, trwałego punktu, skali HUD i jego wyświetlania. Poza tymi podstawowymi możliwościami zawiera profile kolorów dla daltonistów z możliwością personalizacji, narrację menu, pomoc nawigacyjną (wizualną i dźwiękową), opcje redukujące chorobę lokomocyjną (w tym kontrolę animacji poklatkowych) oraz dodatkowe ułatwienia w rozgrywce (licznik czasu echa, sygnały dźwiękowe i wibracje).
Niedawno (w marcu) Xbox dołączył do partnerów z branży gier, aby zaprezentować Accessible Games Initiative, czyli inicjatywę prowadzoną przez Entertainment Software Association (ESA). Ich celem jest dostarczanie graczom jasnych informacji o funkcjach ułatwień dostępu w grach za pośrednictwem zestawu „tagów” udostępnianych w branży, które są wyświetlane w witrynach sklepowych i na stronach opisów produktów gier. Tagi te mają określone kryteria, które pomagają zapewnić użytkownikom, którzy na nich polegają, niezmiennie przyjemne doświadczenia.

Czytaj też: Jeśli lubisz grać i szukasz monitora, ASUS ma dla Ciebie ofertę
Poza tym, podczas Microsoft Ability Summit w marcu, we współpracy ze społecznością graczy z niepełnosprawnościami, powstał Xbox Adaptive Joystick, na razie dostępny wyłącznie w Microsoft Store. Ten pojedynczy, przewodowy kontroler został stworzony z myślą o graczach o ograniczonej mobilności, przy udziale społeczności Gaming and Disability. Jego wszechstronna konstrukcja pozwala tym graczom na łatwe włączenie go do swoich preferowanych konfiguracji gamingowych.
Na koniec firma King z radością ogłasza powrót Player Accessibility Days (PAD) 2025, czyli inicjatywy mającej na celu uczynienie gier bardziej dostępnymi i inkluzywnymi. Kontynuując zeszłoroczną misję podnoszenia świadomości na temat potrzeb graczy z ograniczeniami, w tym roku King współpracuje z Xbox Research, aby zespoły mogły tworzyć bardziej przyjazne gry i produkty. Wprowadzane ulepszenia obejmują ulepszenia audio dla graczy z wadami słuchu oraz dostosowania wizualne dla osób z problemami wzroku.

Dzięki takim inicjatywom każdy może się cieszyć grami i nic już nie stoi na przeszkodzie, żeby robić to też w przyszłości. Jeśli jesteś zainteresowany szczegółami, zapraszam do źródła.