Nowy tryb niskiego zużycia energii dla PlayStation 5 

PlayStation 5, która zadebiutowała na rynku w listopadzie 2020 roku, jest oczywistym następcą popularnej PlayStation 4 i oferuje znaczący skok w wydajności. Nie tak dawno, bo w listopadzie 2024 roku, Sony wypuściło wersję Pro, która jest lepsza pod względem wydajności i możliwości graficznych. Według wielu przecieków ten gigant technologiczny szykuje się powoli do zaprezentowania nam kolejnej generacji, a wraz z nią, kolejnej konsoli przenośnej. O ile informacje o następnej konsoli są w miarę logiczne, o tyle handheld od Sony jest dużo większą tajemnicą. Według ostatnich doniesień zestaw SDK konsoli PlayStation 5 zostanie wkrótce zaktualizowany o nowy tryb niskiego zużycia energii, co może być też rozwinięciem technologii pod przenośne konsole.
Nowy tryb niskiego zużycia energii dla PlayStation 5 

Sony informuje deweloperów i rozsyła dokumentację dotyczącą nowego trybu niskiego zużycia energii 

Informacje te pochodzą z kanału Moore’s Law is Dead na YouTube. Według tego kanału, deweloperzy otrzymują już dokumentację do tego trzeciego profilu wydajności, który dołącza do trybów podstawowego i „Trinity” (dla Pro). Tryb ten ma sporo ograniczeń, ponieważ limituje CPU do 8 wątków, zmniejsza przetwarzanie dźwięku 3D o 75%, redukuje taktowanie GPU o 10-20%, spowalnia pamięć GDDR6 o połowę i wyłącza obsługę PSSR oraz VR.

Czytaj też: ROG Xbox Ally i ROG Xbox Ally X nadchodzą — już wiesz, na co odkładać pieniądze 

Wszystko to ma obniżyć zużycie energii o 20-30%, zachowując 90% mocy konsoli i pełną wsteczną kompatybilność. Co ciekawe, Sony zachęca do wspierania VRR. Kiedy weźmiemy to do kupy i się zastanowimy, to odkryjemy, że może to świadczyć o dążeniu Sony do zwiększenia efektywności energetycznej i elastyczności swojej platformy. Dodatkowo ujęcie tej nowości w ten sposób byłoby sposobem na zapobieganie przeciekom.

Czytaj też: Sony Interactive Entertainment przedstawia Project Defiant 

W środowisku spekulantów sprzętowych znany użytkownik Kepler L2 uważa również, że ten nowy tryb oszczędzania energii jest emulowanym profilem wydajności dla systemu przenośnego, ponieważ największą słabością tego APU jest przepustowość pamięci, co jest jedną z rzeczy, które nowy profil wydajności rozwiązuje. Idąc dalej tym tropem, tryb Trinity został dodany mniej więcej rok przed premierą PS5 Pro i stał się obowiązkowy kilka miesięcy później. W teorii analogicznie to dodanie sugeruje, że urządzenie związane z tym profilem wydajności może pojawić się stosunkowo wkrótce.

Czytaj też: Jensen Huang opowiada o niestandardowym układzie Nvidia SoC w Switch 2 

Oczywiście, to tylko spekulacje i domysły dlatego  należy brać te informacje z przymrużeniem oka.