Nowa wersja Nvidia DLSS może zmniejszyć problem 8 GB ilości VRAM 

DLSS Transformer to najnowsza i bardzo istotna ewolucja technologii Nvidia DLSS, wprowadzona wraz z DLSS 4, przy premierze nowych modeli kart graficznych RTX 50. Głównym celem jest dalsza poprawa jakości obrazu i efektywności działania DLSS, zwłaszcza w połączeniu z innymi funkcjami, takimi jak Ray Reconstruction i Multi Frame Generation. Ostatnio grupa zielonych oficjalnie wydała swój model DLSS Transformer jako część 310.3.0 SDK, łącząc zaawansowane skalowanie w górę ze znaczną redukcją wymagań dotyczących pamięci wideo. Jeśli jesteś ciekaw, co nas czeka dzięki temu rozwinięciu, zapraszam do artykułu.
Nowa wersja Nvidia DLSS może zmniejszyć problem 8 GB ilości VRAM 

Rewolucyjna technologia DLSS Transformer zmniejsza użycie pamięci VRAM o 20% 

Ta aktualizacja to świetna wiadomość dla graczy z kartami graficznymi wyposażonymi w 8 GB pamięci VRAM. Kluczową zmianą jest przejście od tradycyjnych sieci neuronowych splotowych, wykorzystywanych w poprzednich iteracjach DLSS, do architektury Transformer. To innowacyjne podejście pozwala na ocenę relacji między wszystkimi pikselami w obrębie jednej klatki i aplikowanie tej wiedzy w sekwencji wielu klatek.

Czytaj też: Nvidia może stracić przez drogi i czasem niedostępny sprzęt do sztucznej inteligencji 

Mimo tak zaawansowanego podejścia, inżynierom Nvidii udało się udoskonalić algorytmy zarządzania pamięcią, zapewniając niskie zapotrzebowanie na zasoby i generowanie bardziej precyzyjnych oraz spójnych wizualnie obrazów. W standardowych rozdzielczościach nowa wersja DLSS oferuje ulepszenia w zużyciu pamięci VRAM. Przykładowo, w 1080p DLSS potrzebuje teraz tylko 87,8 MB VRAM, co oznacza spadek ze 106,9 MB w poprzedniej wersji SDK.

Czytaj też: Nintendo Switch 2 krytykowane za słabą wydajność 

Podobne redukcje o około 20% zaobserwowano również w rozdzielczościach 1440p, 4K, a nawet 8K. Dla graczy z kartami graficznymi o mniejszej ilości pamięci oznacza to znacznie płynniejszą rozgrywkę i możliwość cieszenia się lepszą grafiką bez żonglerki w ustawieniach jakości obrazu. W nadchodzących miesiącach deweloperzy i twórcy silników gier będą integrować model DLSS Transformer ze swoimi produktami.

Czytaj też: Rewolucja w świecie HDMI, przygotujcie się na wersję 2.2 

Dla nas oznacza to znacznie szerszy dostęp do lepszych tytułów, w tym AAA, dla słabszego sprzętu. Oczywiście zyskują na tym również usługi strumieniowania gier, takie jak GeForce Now czy handheldy. Jest więc możliwe, że w przyszłości 8 GB VRAM wciąż będzie wartościową ilością.