Microsoft testuje nowe funkcje kontrolerów Xbox na Windows 11. Długie naciśnięcie przycisku otworzy Widok Zadań 

Microsoft znów majstrował przy swoim systemie i tym razem zmiany dotyczą kontrolerów Xbox. Firma testuje nowe rozwiązanie, które może sporo namieszać w nawykach graczy korzystających z Windows 11. Okazuje się, że przycisk z logo Xboxa czeka spora metamorfoza. Zamiast dotychczasowych funkcji, długie przytrzymanie otworzy nam zupełnie nowe możliwości. Ciekawe, czy gracze to polubią, czy raczej będą tęsknić za starymi rozwiązaniami. 
Xbox
Xbox

Nowa funkcja dla kontrolerów Xbox 

Najważniejszą zmianą jest dodanie opcji długiego naciśnięcia przycisku Xbox, która uruchamia Widok Zadań zamiast wyłączania kontrolera. To dość istotna modyfikacja, choć krótkie kliknięcie nadal uruchamia Game Bar ze wszystkimi jego widżetami i informacjami o wydajności. Wyłączanie kontrolera pozostaje dostępne, ale dopiero po wejściu w Widok Zadań. Trochę to pokrętne, ale może się okazać całkiem praktyczne w codziennym użytkowaniu. 

Czytaj też: Microsoft Teams wzmacnia bezpieczeństwo. Nowe zabezpieczenia przeciw phishingowi i złośliwym plikom 

Ta zmiana wyraźnie wskazuje na rosnące znaczenie przenośnych komputerów do gier. Urządzenia takie jak Xbox Ally będą miały fizyczny przycisk Xbox, a długie naciśnięcie uruchomi przełącznik zadań optymalizowany pod kątem mniejszych ekranów. Microsoft już wprowadził nowe animacje dla tego przełącznika na urządzeniach przenośnych. Nie wiadomo jeszcze, czy ten sam interfejs trafi do wszystkich komputerów z Windows 11. Pomysł wydaje się sensowny, szczególnie dla osób często przełączających się między grami i aplikacjami. 

Funkcja jest obecnie testowana przez uczestników programu Windows Insider w kanale deweloperskim. Zwykli użytkownicy powinni doczekać się jej w ciągu kilku miesięcy, prawdopodobnie wraz z jedną z regularnych aktualizacji systemu. Poza tym najnowsza aktualizacja dla kanału deweloperskiego przynosi sporo więcej niż tylko zmiany w kontrolerach. Microsoft pracuje nad usprawnieniami w różnych obszarach systemu, ze szczególnym naciskiem na sztuczną inteligencję. 

Czytaj też: Drogi handheld Lenovo Legion Go 2 wywołuje burzę wśród graczy 

Wśród nowości znalazły się ulepszenia związane z uczeniem maszynowym, nowe emoji zgodne z najnowszymi standardami oraz liczne poprawki stabilności. Wygląda na to, że Windows 11 zmierza w kierunku lepszej integracji z urządzeniami mobilnymi i szerszego wykorzystania AI. Microsoft również dodał nowe pole promptu w funkcji Click to Do, które ma ułatwić współpracę z asystentem Copilot. Użytkownicy mogą wpisywać własne komendy bezpośrednio w polu tekstowym, które są następnie przesyłane do Copilot wraz z wybraną treścią z ekranu. 

Sugerowane prompty są teraz obsługiwane lokalnie przez model Phi-Silica, choć funkcja działa tylko dla wybranych treści tekstowych i obsługuje języki angielski, hiszpański oraz francuski. Niestety, rozwiązanie nie jest dostępne dla użytkowników w Europejskim Obszarze Gospodarczym ani w Chinach. 

Czytaj też: Microsoft łączy Copiloty w jeden pakiet 

Menu Start wzbogacono o nowe przykłady promptów do testowania w aplikacji Copilot, w tym funkcje tworzenia obrazów. Microsoft Store rozszerzył swoje Centrum AI o nową sekcję Agentów Microsoft 365 Copilot, oferując specjalistyczne narzędzia do różnych zadań – od treningu promptów po analizę danych. Aktualizacja wprowadza 7 nowych emoji zgodnych z wydaniem Emoji 16.0, w tym między innymi twarz z workami pod oczami, odcisk palca czy drzewo bez liści. Każde z nowych emoji zostało zaprojektowane tak, aby poszerzyć paletę możliwości użytkownikom. 

Program Narrator otrzymał szereg ulepszeń dotyczących pracy z dokumentami Word, listami i tabelami. System nie będzie już nieoczekiwanie zatrzymywał się podczas czytania długich fragmentów tekstu, a nawigacja po dokumentach z przypisami stała się bardziej intuicyjna. 

Nowe funkcje kontrolerów Xbox to tylko element szerszej strategii Microsoft zmierzającej do lepszej integracji ekosystemu Windows z urządzeniami do gier. Zmiany mają szczególne znaczenie w kontekście rosnącej popularności przenośnych komputerów do gier i potrzeby płynnego przełączania się między różnymi aplikacjami podczas grania.