Jak pozyskać energię z jadących pociągów?

Poruszające się pociągi generują energię, a naukowcy postanowili znaleźć sposób na jej odzyskanie. Proponowane rozwiązanie powinno przynieść oczekiwane skutki.
Jak pozyskać energię z jadących pociągów?

Autorzy pomysłu zaprezentowali go na łamach Applied Energy. Za projektem stoją przedstawiciele Virginia Tech Center for Vehicle Systems and Safety oraz Railway Technologies Laboratory. Utworzony przez nich zespół stworzył coś w rodzaju opaski wyposażonej w funkcję generowania energii. 

Czytaj też: Naukowcy znaleźli sposób na badanie tajemnic lasów. Pomogą w tym drony

Tę umieszcza się pod szyną i zwieńcza ciężkim metalowym prętem zamontowanym na sprężynie. Gdy koła znajdą się w tym miejscu, ciężar pociągu naciska na pręt, uruchamiając działanie kół zębatych. To właśnie one obracają generator, wytwarzając energię elektryczną, którą można później przechowywać.

Oczywiście teoria i testy w warunkach laboratoryjnych to jedno. Osobną kwestię stanowią natomiast osiągi generowane w praktyce. To właśnie za sprawą testów terenowych naukowcy byli w stanie oszacować, ile energii może wytworzyć proponowane rozwiązanie oraz jak ją później wykorzystać.

Przejeżdżające pociągu wywołują nacisk na założone na tory opaski

Na każde koło pociągu, który przejeżdża, zbieramy 15 do 20 watów mocy. Jeśli jedzie długi pociąg składający się z 200 wagonów, to ma on 800 kół, co daje 1,6 kilowata. Po zmagazynowaniu tej energii, jesteśmy w stanie wykorzystać ją do uczynienia torów bardziej inteligentnymi poprzez osadzenie w nich czujników. wyjaśniają autorzy

Widzimy więc, jakie mogłoby być przeznaczenie generowanej w ten sposób energii. Wystarczy sobie wyobrazić możliwość zasilania wszelkiego rodzaju czujników, które w przeciwnym razie wymagałyby zewnętrznych źródeł energii – a o te czasami niełatwo, szczególnie poza obszarami zabudowanymi. 

Czytaj też: Jak ochronić ginące języki? Dzięki technologii druku 3D

Zdolność do monitorowania torów za pomocą tej technologii jest w większości przypadków niedostępna, nie dlatego, że nie mamy technologii, ale dlatego, że trudno jest doprowadzić energię do odległych miejsc, w których te technologie są potrzebne. Jeśli pozostaniemy skuteczni, zapowiada się to jako skok naprzód w zakresie doprowadzenia dostępności zasilania do torów kolejowych. podsumowują badacze