Gry wideo od dawna korzystają z AI i nawet tego nie zauważacie

Raport Unity rzuca nowe światło na branżę grową. Ankieta, w której wzięło udział ponad siedem tysięcy deweloperów, pozwala określić aktualne trendy i potwierdza jedną rzecz: AI to już prawie standard.
AI
AI

Raport Unity a AI

Unity, twórcy silnika do gier o tej samej nazwie, przeprowadzili ponad siedem tysięcy ankiet z deweloperami gier. Wyniki pozwalają dogłębnie zrozumieć aktualne trendy i wyciągnąć kilka ważnych wniosków. Zacznijmy od AI – od dawna uważam, że sztuczna inteligencja wspomagająca deweloperów już od kilku lat funkcjonuje w branży. Niektóre studia boją się do tego przyznać ze względu na dość silną reakcję niektórych grup, ale prawda jest taka, że „krzyczenie na X” tak naprawdę nic nie zmieni. AI w formie wspomagającej deweloperów oraz zastępującej najbardziej początkujących twórców już od dawna rozgościło się w tym medium.

Czytaj też: Jak przez dwa lata rozwinął się emulator PS3?

Co mówią dane Unity? Firma stwierdza: „Deweloperzy korzystają z AI, aby zaoszczędzić czas. Rok 2023 przejdzie do historii jako rok, w którym sztuczna inteligencja nagle pojawiła się wszędzie – i dotyczy to również tworzenia gier. 62% ankietowanych przez nas studiów stwierdziło, że wykorzystuje sztuczną inteligencję w swojej pracy, głównie do szybkiego tworzenia prototypów, zaczątków grafik czy tworzenia światów.”

Inny ważny wniosek z raportu Unity: „Studia deweloperskie wszystkich wielkości wydają gry na więcej platform. Choć wydawanie gier na różne platformy przyprawia wyzwań, coraz więcej deweloperów decyduje, że warto to robić, a w szczególnej uwadze twórcy niezależni. W latach 2021–2023 liczba gier wieloplatformowych wzrosła proporcjonalnie o 40%. Choć studia z ograniczonymi zasobami w dużej mierze trzymały się strategii wydawania gier na jedną platformę w 2022 r., w ciągu ostatnich dwóch lat stworzyły o 71% więcej gier wieloplatformowych.”

Czytaj też: Czym jest nowy Cyberpunk 2077 na polskich półkach sklepowych?

Na koniec warto jeszcze wyróżnić stan bitwy pomiędzy grami singleplayer i multiplayer. „Priorytetem deweloperów stają się gry multiplayer, mimo większej złożoności i kosztów. Dla wielu graczy, aspekt społecznościowy gier to mus i studia odpowiadają na te potrzeby. W 2023 roku, tytuły mobilne, oferujące funkcje sieciowe miały o 40,2% więcej aktywnych miesięcznie użytkowników niż gry single-player. Rynek multiplayer wzrósł o 2,3 miliarda dolarów – to wzrost o 10%.”