Hybrydowa konstrukcja akumulatora samochodowego zamiast aluminium
Zespół pod kierownictwem Floriana Feista z Instytutu Bezpieczeństwa Pojazdów TU Graz stworzył projekt Bio!Lib jako ekologiczną alternatywę dla popularnych obudów aluminiowych.
Z tego powodu zrezygnowaliśmy z aluminium w naszym projekcie Bio!Lib. Zamiast tego używamy bardzo cienkiej stalowej powłoki, której komory są wypełnione drewnem. Stalowa powłoka jest spawana bezpośrednio w obecności drewnianego rdzenia – stwierdził Florian Feist, kierownik projektu z Instytutu Bezpieczeństwa Pojazdów TU Graz.
Jak podkreślają badacze w raporcie TU Graz, produkcja tradycyjnych aluminiowych obudów jest bardzo energochłonna. Z kolei drewno, dzięki swojej strukturze, zapada się pod naciskiem, skutecznie pochłaniając energię przy zderzeniu. To sprytne wykorzystanie naturalnych właściwości materiału, ale kwestia ekologii nie jest jedyną, która sprawia, że ta nowa propozycja jest tak intrygująca. Podczas symulacji zderzeń obudowa Bio!Lib wykazała właściwości ochronne porównywalne z rozwiązaniami Tesli w Modelu S, a w niektórych aspektach nawet lepsze.
Czytaj też: Zamkniecie BulletVPN, a co z tymi, którzy kupili dożywotnią subskrypcją?

Według danych, w teście zderzenia ze stalowym słupem przy dużej prędkości, wyniki penetracji obudowy Bio!Lib były niemal identyczne z wynikami aluminiowej obudowy Tesli. Nieźle jak na połączenie stali z drewnem. Z kolei tam, gdzie austriacka konstrukcja naprawdę błysnęła, były testy ognioodporności. Jako izolator zastosowano korek, który pod wpływem ekstremalnego żaru się zwęgla. Efekt? W teście pirotechnicznym symulującym pożar akumulatora, obudowa wytrzymała temperatury przekraczające 1300°C oraz uderzenia rozżarzonymi cząstkami metali. Jak zauważa Interesting Engineering, po stronie chronionej korkiem temperatura była o około 100°C niższa niż w konkurencyjnym rozwiązaniu Tesli. To znacząca różnica, która może mieć realne przełożenie na bezpieczeństwo.
Czytaj też: 5 kg złota w ROG Astral GeForce RTX 5090 to nowy synonim bogactwa
W kolejnym etapie badań zespół sprawdzi, czy do produkcji można wykorzystać drewno niskiej jakości (np. z trzebieży lub recyklingu). Naukowcy chcą też poprawić możliwość ponownego użycia korka i recyklingu całej konstrukcji. To ważny krok, bo sama ekologiczna obudowa to dopiero początek drogi do zrównoważonej elektromobilności. Pamiętajmy, że pakiet akumulatora w samochodzie Tesla Model S o pojemności 85 kWh to zaawansowana konstrukcja złożona z 6912 ogniw typu 18650 produkowanych przez Panasonic. Cały pakiet tego typu składa się z 16 modułów (każdy po 432 ogniw), waży około 600 kg, przy czym same ogniwa to 318 kg. Szacunkowy koszt materiałów wynosi około 15000$, co daje mniej niż 200$ za kWh. Pomysł z TU Graz mógłby te koszty i wpływ na środowisko zmniejszyć, choć na potwierdzenie realnych oszczędności przyjdzie nam pewnie jeszcze poczekać.
